VERSLAG: Guus Meeuwis - 17/6 - Philips Stadion

Podiuminfo was aanwezig bij Guus Meeuwis in Philips Stadion voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 14 foto's.

Groots met een zachte G 2011

Voor de 23ste keer een stadion volboeken. Dat zal je als Nederlandstalige zanger niet snel lukken. En wanneer deze reeks van 'Groots met een zachte G' staat de teller voor Guus Meeuwis op 25. Dat mag indrukwekkend genoemd worden.

Het concert begint met een intro filmpje waarin de door een waarzegster samen met Guus Meeuwis de geschiedenis van de popmuziek wordt langsgegaan. Echter in dit filmpje worden al dan niet fictieve familieleden van Guus Meeuwis geïntroduceerd als beroemde en beruchte zangers uit het verleden die hits hadden met in het brabants vertaalde klassiekers. Vooral de hit 'Ga je mee naar St. Michielsgestel' (Are you going to San Fransisco) wekt de lachspieren van het publiek op.

Na het filmpje is het natuurlijk tijd voor Guus Meewis zelf. Door een luik in het podium komt hij heel toepasselijk op als een voetballer die uit een spelerstunnel komt en begint hij aan zijn eindeloze reeks meezingers.

In het stadion zijn twee grote catwalks gebouwd, waarop Guus Meeuwis regelmatig te vinden is. Eéntje gaat tot ongeveer halverwege het stadion, de andere iets minder ver. Dit is mooi voor het contact met het publiek, dat hier dan ook enthousiast op reageert. Grappig is dat Guus Meeuwis regelmatig het laatste stuk van een nummer rennend aflegt om weer precies op tijd terug te zijn op het podium.

Na ongeveer drie kartier is het tijd voor de eerste verrassings-act. We wisten al van het eerste concert dat Doe Maar de verrassings-act zou zijn, maar voor het tweede concert heeft Guus Meeuwis nog een tweede verrassing in petto: The Baseballs. En die spelen natuurlijk niet alleen hun grootste hit 'Umbrella' maar zij doen ook nog samen met Guus Meeuwis 'Het is een nacht'. Maar dan in de stijl van The Baseballs.

Na The Baseballs mag Guus Meeuwis weer een tijdje alleen het publiek vermaken. Op een gegeven moment weet hij te melden dat er nu een aantal nummers komt dat alleen voor de dames bedoeld is. Hierin worden prachtige klassiekers vertolkt die over dames gaan. 'Meisjes' van Raymond van het Groenewoud en 'Annabel' van Hans de Booij zijn enkele voorbeelden. Deze serie van dames-hits is ook meteen een brug naar de tweede verrasings act; Doe Maar. Die beginnen hun blok dan ook met 'Belle Helene' en laten vervolgens nog enkele van hun grootste hits horen.

Na Doe Maar mag Guus Meeuwis het laatste half uur volzingen. Zijn grootste hits heeft hij bewaard voor dit blok, waaronder 'Brabant'. Het is echt indrukwekkend om een vol Philips stadion te horen meezingen met dit officieuze Brabants volkslied.
Het blijkt wel dat Guus Meeuwis er geen enkel probleem mee heeft om het publiek op zijn hand te krijgen en ruim twee uur te laten genieten van zijn show.

FOTOGRAFIE: Joost Bazelmans

12
Guus Meeuwis foto Guus Meeuwis - 17/6 - Philips Stadion Guus Meeuwis foto Guus Meeuwis - 17/6 - Philips Stadion Guus Meeuwis foto Guus Meeuwis - 17/6 - Philips Stadion Guus Meeuwis foto Guus Meeuwis - 17/6 - Philips Stadion Guus Meeuwis foto Guus Meeuwis - 17/6 - Philips Stadion Guus Meeuwis foto Guus Meeuwis - 17/6 - Philips Stadion Guus Meeuwis foto Guus Meeuwis - 17/6 - Philips Stadion Guus Meeuwis foto Guus Meeuwis - 17/6 - Philips Stadion The Baseballs foto Guus Meeuwis - 17/6 - Philips Stadion Guus Meeuwis foto Guus Meeuwis - 17/6 - Philips Stadion Guus Meeuwis foto Guus Meeuwis - 17/6 - Philips Stadion Guus Meeuwis foto Guus Meeuwis - 17/6 - Philips Stadion

12

PRIMUS - 19/6 - EFFENAARNa een afwezigheid van 12 jaar keert Primus eindelijk terug naar Europa....

WOLFMOTHER - 14/6 - OOSTERPOORT Vorig jaar nog moest de Australische band Wolfmother haar optreden in...