RECENSIE: Freedom Call - Beyond

Freedom Call
recensie cijfer 2014-03-16 “When passing the lucid entrances to Beyond, the feeling of a warm embrace, made up of all understanding will overcome you. The moment you enter Beyond is the moment you tear down the walls of restraints that limit your mind. It feels like seeing the first time with eyes wide open.” Het is maar een klein citaat uit de inleidende tekst die in het boekje staat van het nieuwe album Beyond van Freedom Call, maar het legt meteen de lat wel erg hoog. Dat het echter niet religieus op te vatten is wordt daarna ook nog benadrukt: “Beyond is a world of tolerance that houses every religion without Beyond being religious itself, it has no proselytising task. Beyond is a way of thinking without being a cult.”. Kortom, alles wat je zoekt zul je vinden op de nieuwe plaat van deze Duitse powermetallers. Dit mag allicht als een heel verhaal klinken, maar eigenlijk komt neer op “alles en iedereen in zijn eigen waarde kunnen laten”. De positieve instelling van de band druipt er vanaf de eerste bladzijde vanaf. Grote vraag is natuurlijk hoe dat zich voor het gehoor vertaalt.

Freedom Call mag dan misschien net iets langer meedraaien, maar ze vullen prima het gat tussen de grootmeesters van Dragonforce en Firewind. Beyond is namelijk de achtste release sinds het eerste album Stairway To Fairyland uit 1999. Muzikaal mag het tempo lager liggen dan bij Dragonforce, wat niet zo verwonderlijk is aangezien het tempo daar ook ridicuul hoog ligt, maar qua bombastisch geweld kunnen ze het gemakkelijk evenaren. Het tempo ligt vrij hoog zonder dat het onnavolgbaar wordt. Daarnaast wordt het gitaarwerk aangevuld met een synthesizer, doedelzakken en dwarsfluiten, die zo het grootse geluid nog grootser maken. Vergeleken met Firewind heeft het diezelfde jaren ’80-vibe’ met eveneens dikke melodieuze gitaarsolo’s en koortjes gedurende de refreinen. In zekere zin doet het daarom ook wel denken aan Rhapsody Of Fire.

Grote track van dit album is de titeltrack zelf. Met iets minder dan acht minuten is het een absolute samenvatting van waar toe Freedom Call in staat is: opbouwende en opzwepende metal produceren, die met een rustige piano-intro mag beginnen, om even later het gas vol in te trappen en uiteraard uit te monden in het explosieve refrein, waarin iedereen tijdens een live show volop mee zal bulderen. Mooi is vooral hoe het met zijn bijna acht minuten geen seconde verveelt. Deze track is een ware compositie waarbij ze echt naar een climax toe werken en het niet enkel een verzameling van losse flarden is. Tel daar bij nog dertien songs op die de eerder omschreven positieve energie allen goed omvatten en je hebt met Beyond een sterk powermetal-plaatje te pakken.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Freedom Call Label:Steamhammer/SPV
Cover Various - Live At Wacken 2012

Various - Live At Wacken 2012Nadat het Dynamo Open Air festival ophield te bestaan was het behelpen met de...