RECENSIE: Hirax - Immortal Legacy

hirax
recensie cijfer 2014-03-17 De Bay Area is een gebied rond San Francisco waar vooral in de jaren tachtig een vruchtbare bodem lag voor een aantal thrash- en speedmetal bands. Illustere namen als Metallica, Exodus, Testament, Death Angel en Possessed vonden daar, onder vele anderen, hun oorsprong. Hirax uit Orange County hoorde goed beschouwd niet bij de stroming, maar trok al snel na haar ontstaan naar het gebied zodat we de band wel tot de Bay Area stroming mogen rekenen.

De band bracht in 1985 en 1986 twee middelmatige albums uit waarna de stekker eruit werd getrokken. Hirax leek in de vergetelheid te geraken totdat in het begin van het millennium zanger en oprichter Katon W De Pena weer langzaam onder de naam Hirax begon op te treden. Waarbij De Pena dus het enige originele lid was.

Uiteraard werden er ook weer albums opgenomen en Immortal Legacy is de derde na de heroprichting en de vijfde in totaal voor Hirax.

Of we nu echt blij moeten zijn met de wederopstanding van Hirax laten we na beluistering van Immortal Legacy maar in het midden. We horen op de schijf namelijk bijna veertig minuten matige speed- en thrashmetal in de stijl van Exodus. Het geluid is alsof het nog steeds 1985 is en de songs zijn daarbij onderling inwisselbaar en maken nergens enige indruk. De brallerige zang van De Pena, de clichématige spierballenteksten en de voorspelbare riffs, het is allemaal even saai.

Hoogtepunten zijn er eigenlijk niet te vinden of het moet de Metallica-achtige bassolo zijn onder de naam ‘Atlantis’ maar verder valt er bar weinig te genieten. Zo is Immortal Legacy een album dat nergens stof zal doen opwaaien. Zelfs niet bij een tachtiger jaren metalhead die dertig jaar is stil blijven staan. Ondertussen zoeken wij de echte klassieke metal uit die tijd maar weer eens op.
Recensent:Jan Didden Artiest:Hirax Label:Steamhammer/SPV
Cover Crematory - Antiserum

Crematory - AntiserumHet Duitse Crematory is een van de langste bestaande gothic metalbands. De...