RECENSIE: Witherscape - The Inheritance

Witherscape
recensie cijfer 2013-08-28 Wie iets met Zweedse melodieuze deathmetal heeft, kent ongetwijfeld Dan Swäno. De man heeft naam gemaakt in diverse bands, waarvan Edge Of Sanity de bekendste is. Ook zijn samenwerking met Mikael Åkerfeldt (Opeth) in Bloodbath zal bij velen bekend zijn, maar het bekendst is de man misschien wel van zijn productiewerk. Zo heeft hij platen geproduceerd van onder anderen Opeth, Katatonia en Millencollin.

Omdat Swäno het blijkbaar weer eens tijd vond worden om zelf muziek te gaan maken, heeft hij het project Witherscape in het leven geroepen. Samen met de relatief onbekende gitarist/bassist Ragnar Widerberg heeft hij The Inheritance opgenomen. De plaat is een conceptalbum rond een wat vaag verhaal over een erfenis waarvan de teksten zijn geschreven door Novembers Doom-voorman Paul Kuhr.

Welke muziek de heren op deze plaat brengen is zeker geen verrassing. Wie Edge Of Sanity kent hoeft maar het album Crimson van die band voor de geest te halen en je weet hoe The Inheritance ongeveer klinkt. Maar dan wel een graadje rustiger.

De tien nummers laten een keur aan stijlen en sferen horen zoals alleen geluidskunstenaars als Swäno die kunnen combineren. Regelmatig gaat de muziek flink de Opeth-kant op. Dat begint gelijk al met de eerste drie songs ‘Mother Of The Soul’,’ Astrid Falls’ en ‘Dead For A Day’, waarin de brute grunt van Swäno gezelschap krijgt van gedragen gitaarmelodieën De jarenlange vriendschap met de Opeth-voorman laten zich hoorbaar gelden. Uiteraard wisselt hij al die ruigheid ook regelmatig af met akoestische folky stukjes en natuurlijk zijn cleane stem. Want ook Swäno kan prachtig zingen.

Het lange ‘Dying For The Sun’ valt dan ineens op door een meer open klinkende songstructuur. Het is jammer dat Swäno in dit nummer in sommige stukjes brult als een schorre dorpsomroeper. Het verpest de mooie folk-achtige sfeer in die stukken. Diezelfde poging om “ruig” te zingen bezigt hij ook in ‘To The Calling Of Blood And Dreams’ en het vlotte ‘The Math Of The Myth. Wat dat betreft kan hij het beter bij zijn perfecte grunt houden.
Gelukkig zit Swäno tegen het einde weer op het goede spoor. We vergeven hem die paar schoonheidsfoutjes omdat de meeste nummers bijzonder subtiel zijn opgebouwd en het gitaarwerk van maatje Widerberg om van te smullen is. The Inheritance is een fraai stukje Zweedse melodieuze (death)metal en voer voor Edge Of Sanity-fans.
Recensent:Jan Didden Artiest:Witherscape Label:Century Media
bent shapes

Bent Shapes - Feels Weird Bent Shapes zal waarschijnlijk niet bij iedereen een belletje doen...