RECENSIE: Hadouken! - Every Weekend

Cover Hadouken! - Every Weekend
recensie cijfer 2013-05-13 Wat werden we de afgelopen tijd overstelpt met singles van de Britse herrieschoppers Hadouken!. Keer op keer kwamen er weer releases langs van een liedje met een lading remixes. Dat mag tegenwoordig een EP heten, maar wij noemen het liever een teaser of iets dergelijks. In ieder geval gingen plaatjes als 'Mecha Love', 'Oxygen', ‘Bad Signal’ en 'Levitate' erin als koek en dat maakte de anticipatie voor het album Every Weekend wellicht wat te hoog.

Want opnieuw krijgen we een samenraapsel van liedjes voorgeschoteld. Wel allemaal uniek materiaal, in de zin dat er geen remixes op de plaat staan. Maar er zit tegelijk geen enkele herkenbare vorm van samenhang in Every Weekend. Nummers volgen elkaar op vrij willekeurige volgorde op en - uiteraard even geprobeerd - de shufflefunctie van een Ipod ruïneert het album niet. Dat is meestal een slecht teken.

De voor de hand liggende verklaring zit hem in de productie. Het vorige album, genaamd For The Masses, werd geheel en alleen opgenomen in een Groningse schuur. Bij Neerlands hoop in bange wobble-dagen Noisia. Dat maakte van - ook toen - een zooi vrij willekeurige liedjes een herkenbaar geheel met één sound. Ditmaal hebben liefst vijf verschillende producers zich mogen storten op de twaalf tracks die het album rijk is. Het gevolg is een onnavolgbare mix van verschillende manieren van afwerken en dat breekt de intrinsiek goede songs op.

Die zijn namelijk totaal niet verkeerd en het is dan ook niet voor niets dat Hadouken! zo'n graag geziene act is, zowel live als in dj-sets als het pand echt stuk moet. Tracks als ‘As One’, ‘Parasite’ en ‘The Comedown’ zijn weliswaar ietwat commerciële nummers, maar tegelijk wel potentiële hits in hele verschillende genres. Of dat nu dubstep, trance of drum'n'bass is. Hadouken! weet met een dikke sound en gevarieerde beats wel degelijk planken raak te slaan.

Als een album werkt het zooitje samengeraapte tracks echter niet. Wat dat aangaat lijkt het er gewoon op dat er gepoogd is om met veel bekende producers een aansprekend product te maken, terwijl dat averechts heeft gewerkt. Helaas.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Hadouken! Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Lumerians - The High Frontier

Lumerians - The High Frontier Lumerians is een vijf koppige band die tegenwoordig opereert vanuit een tot...