RECENSIE: Nanai - Sonideros

Cover Nanai - Sonideros
recensie cijfer 2013-04-19 Het gezelschap Nanai is afkomstig uit Valencia. De Spanjaarden brachten eerder al enkele releases in eigen beheer uit, Sonideros vormt nu echter hun officiële debuut. Dit allemaal dankzij enthousiaste fans die microkrediet verleenden voor de opname van deze plaat. Op het album valt het vaste recept van de grote vloot aan Spaanstalige zomerbands te verwachten. Nanai mixt reggae met soul, cumbia en ska. Dit gecombineerd met het kenmerkende Spaanse enthousiasme.

De nummers worden gezongen door een zanger en een zangeres. De mannelijke vocalen worden gedaan door Pilar ‘Pi’ McCarthy en de vrouwelijke door Saúl Vanaclocha. Dit levert een welkome afwisseling op. De band begeleidt het duo met ontzettend vrolijke deuntjes. Het cumbia-geluid van ‘Kevin Raul Fernandez’ swingt de pan uit. De veelvuldig gebruikte dwarsfluit geeft het nummer een verrassende wending. Wanneer de band meer op de relaxte toer gaat wil dat soms ook goed uitpakken. ‘Juanito El Rumbero’ is een loom nummer waarbij de trompet de zomer heerlijk verwelkomt.

Tegelijkertijd is Sonideros een plaat die verdrinkt in het grootschalige aanbod van Spaanse bands. Niemendalletjes als het gezapige ‘Vas Solita’ zorgen ervoor dat de schijf de aandacht niet continu vast weet te houden. Het is de zangers daarnaast niet vocaal gegund om een echte ballade op te nemen, wat wederom enkele mindere momenten oplevert. De continu klinkende dwarsfluit is waarschijnlijke het beoogde handelsmerk van de band, het lijkt er echter ook op dat het juist deze dwarsfluit is, die ertoe bijdraagt dat Nanai zelden echt swingend wil worden. Daardoor onderscheidt Nanai zich met Sonideros nergens in positieve zin van haar Spaanstalige collega’s. Desondanks laat Sonideros horen dat Nanai ongetwijfeld een band is die het komende festivalseizoen voor een onderhoudend uurtje kan gaan zorgen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Nanai Label:Xango Music
Cover Buffoon - Chromoscope

Buffoon - ChromoscopeOm er maar geen doekjes om te winden; welkom bij de recensie van een van...