RECENSIE: Langhorne Slim & The Law - The Way We Move

Cover Langhorne Slim & The Law - The Way We Move
recensie cijfer 2013-03-20 Onlangs speelden ze nog in het voorprogramma van The Lumineers in een uitverkocht Paradiso; Langhorne Slim & The Law. Het zijn goede tijden voor folk en dus ongetwijfeld ook voor Langhorne Slim. Deze Amerikaanse singer-songwriter heeft met The Way We Move zijn vierde album uitgebracht, samen met zijn band The Law.

Langhorne Slim, ooit geboren als Sean Scolnick, is een geschoold muzikant; hij heeft Conservatorium of Music aan het Purchase College gedaan. Op het eerste gehoor verraadt zijn muziek die muzikale opleiding niet. Zijn muziek klinkt ruig, enthousiast, soms lomp en op andere momenten subtiel, sfeervol en melancholisch. Folk gemengd met folk-punk. Vergelijkbaar met bands als The Avett Brothers.

Albumopener is meteen ook titelnummer ‘The Way We Move’, een lekker swingend liedje met een effect over de stem, een pakkend refrein, blazers en een leuk thema. Het liedje is folk, maar de overdrive-vocalen hebben dan weer de punk inslag. ‘Bad Luck’ is met een banjo en normale vocalen wat meer folk. De mix klinkt erg ‘live’ en dat geeft het geheel veel energie.
Bij het nummer ‘Salvation’ is pas echt te horen wat de Langhorne Slim kan als het gaat om het subtiele werk: een prachtig nummer met banjo, contrabas, orgeltje en mooie vocalen. Dat dit geen gelukje is bewijst hij met ‘On The Attack’, dat net wat steviger is maar geweldig gezongen en prachtig uitgevoerd.

‘Someday’ is een luchtig en swingend liedje dat het op de radio prima zou kunnen doen. ‘Just A Dream’ is ook zo’n toegankelijk liedje wat meteen aanspreekt en blijft hangen. Vervolgens wordt het tempo en volume weer wat opgevoerd om vervolgens weer een gevoelig liedje te brengen. Allemaal van hoge kwaliteit, veelal pakkende melodieën en goede arrangementen. ‘Two Crooked Hearts’ heeft een Springsteen-achtig gevoel door de tekst en door het stampende en stuwende arrangement. Jawel, het tempo gaat vervolgens weer omlaag om uiteindelijk met het sfeervolle en gedreven ‘Past Lives’ te eindigen, met een pianosolo die een vermelding waard is.

The Way We Move is een zeer gevarieerd album. Op het eerste gehoor liggen de uitersten ver uit elkaar: zulke mooie rustige liedjes tegenover de harde en rauwe liedjes. Na enkele luisterbeurten is er toch een duidelijke samenhang te horen in de nummers en in de uitvoering. Het live-geluid zorgt voor de juiste dynamiek en energie. Langhorne Slim heeft een hoop kwaliteiten in huis en lijkt in staat te zijn om wat meer aandacht te genereren en misschien ooit zelf hoofdact te zijn in een uitverkocht Paradiso.
Recensent:Rients Kuik Artiest:Langhorne Slim & The Law Label:Bertus
Cover This Town Needs Guns - 13​.​0​.​0​.​0​.​0

This Town Needs Guns - 13.0.0.0.0 TTNG werd in 2004 gevormd in het Britse Oxford. De bandnaam was...