RECENSIE: Meryl & A Bit of Yellow - Chance

Cover Meryl & A Bit of Yellow - Chance
recensie cijfer 2013-02-28 Meryl & A Bit Of Yellow is het alter ego van singer-songwriter Merel van der Wielen (1991). Die naam slaat op de merel: een vogel die bijna geheel zwart is, maar een gele snavel heeft. Van der Wielen groeide op in Doesburg, waar ze als twaalfjarig meisje de akoestische gitaar ontdekte. Tegenwoordig studeert ze aan de ArtEZ Popacademie te Enschede, om zo haar kwaliteiten te kunnen perfectioneren. Ze schrijft kleine, lieve liedjes waarvan ze er nu een vijftal gebundeld heeft op haar EP Chance. Verrassende keuze is dat ze zowel in het Nederlands als in het Engels zingt. De Nederlandstalige titels zijn op de achterzijde nog op een leuke manier in het Engels vertaald. Eveneens is een gevouwen vogeltje onderdeel van het geheel. Dit geeft al voor beluistering een gevoel van speelse kinderlijkheid.

Dat kindse dat de hoes en vormgeving al doen vermoeden, wordt al gelijk bij de eerste klanken bevestigd. Het openingsnummer ‘Like A Kid’ gaat, zoals de titel al prijsgeeft, over pogingen de kinderlijke onschuld en ontdekkingsdrang te heroveren. Het beste nummer is de titeltrack, die een fraai refrein kent en goede samenzang. Het klinkt wel allemaal heel zoet, maar dat is over het algemeen niet storend. Het meest sfeervolle liedje is het Nederlandstalige ‘Vliegtuig’, dat een spannend arrangement kent. Ook het feit dat er in twee talen gezongen wordt, geeft Meryl een eigenheid. Dat mij geen enkele naam van een andere vrouwelijke singer-songwriter te binnen schiet bij beluistering, is een goed teken. Het betekent dat ze eigenzinnig genoeg is om tussen de massa op te vallen. Aangezien het huidige aanbod van Nederlandse singer-songwriters niet gering is, is dat een must. De productie is van hoog niveau, vooral de details (bijvoorbeeld de galm op de achtergrondvocalen) zijn kleine schatten waarvan er bij elke luisterbeurt weer een nieuwe boven water komt.

Tekstueel en muzikaal klinkt het heel lieflijk, onschuldig en vol nostalgie. De teksten zijn allemaal dromerig, maar wel erg letterlijk en doen daardoor soms iets te simpel aan. De onschuldige, kindse en zweverige onderwerpen zouden ook iets meer metaforisch verwoord kunnen worden, waardoor de luisteraar iets meer gedwongen wordt om zich in de teksten en muziek te verdiepen. Dat zou het geheel ook een gevoel van mysterie kunnen geven. Dat mysterieuze blijft nu uit, maar gezien de muzikale omlijsting zou er wel ruimte voor zijn. De liedjes zijn er sfeervol genoeg voor. De meeste winst valt dan ook tekstueel te behalen; qua zang en spel zit het namelijk wel snor met deze dame.

*6 maart presenteert Meryl Chance in De Tor te Enschede
Recensent:Etan Huijs Artiest:Meryl & A Bit of Yellow Label:Eigen Beheer
Cover Jil is Lucky - In The Tiger`s Bed