RECENSIE: Various - In A Cabin With - Traditionals II

Cover Various - In A Cabin With - Traditionals II
recensie cijfer 2012-11-13 Zo’n anderhalf jaar na het verschijnen van Traditionals brengen In A Cabin With en Onder Invloed een vervolg uit, simpelweg Traditionals II genaamd. Opnieuw hebben verschillende bekende en minder bekende zangers en zangeressen een bekende traditional onder handen genomen. Hierbij worden ze ondersteund door een begeleidingsband vol gelouterde namen uit de Nederlandse popmuziek. Zo horen we in de begeleidingsband onder andere drummer Finn Kruyning van Moss en bassist Diets Dijkstra van Johan.

Daarnaast zijn er tussen de verschillende zangers en zangeressen ook veel samenwerkingsverbanden. Zo neemt Jelle Paulusma niet alleen de zang en gitaar in ‘All My Trials’ en openingstrack ‘Good Shepherd’ voor zijn rekening, maar speelt hij ook gitaar in een aantal andere nummers. We horen zijn gitaarspel onder andere in ‘Frankie And Johnny’ van George Baker en ‘In The Pines’ van JB Meijers.

Net als op de eerste Traditionals, bevat ook Traditionals II een grote diversiteit. Zo is de genoemde opener ‘Good Shepherd’ een folkrocknummer, terwijl ‘A Tisket, A Tasket’ van Janne Schra een jazzy nummer is in de lijn van The Andrews Sisters en Caro Emerald. In het mooie ‘Stepstone’ horen we alleen Case Mayfield die zichzelf begeleidt op een akoestische gitaar. Deze rustige song vormt één van de hoogtepunten van Traditionals II.

Een ander hoogtepunt is het zeer gedreven ‘In The Pines’. Deze song stamt uit de periode van de Amerikaanse burgeroorlog en is vooral bekend in uitvoeringen van Lead Belly en Nirvana. JB Meijers tovert het hier echter om in een Neil Young-achtige song vol gillende gitaren, hierbij geholpen door Jelle Paulusma.

Ook ‘Black Velvet Band’ van Carol van Dyck is één van de uitschieters op Traditionals II. Deze song is waarschijnlijk vooral bekend in de uitvoering van Dropkick Murphys, maar Van Dyk geeft het nummer een rustigere, akoestische uitvoering. Samen met Otto Wichers neemt zij ook op mooie wijze het tevens door Johnny Cash uitgevoerde ‘Banks Of The Ohio’ onder handen. Wichers, beter bekend als Lucky Fonz III komt zelf ook nog met een mooie uitvoering van ‘Sometimes I Feel Like A Motherless Child’.

Naast deze mooie nummers, bevat Traditionals II ook een paar wat mindere songs. De Nick Cave-achtige uitvoering van ‘Danny Boy’ door Peter te Bos is niet zo goed, maar het echte dieptepunt is toch ‘Frankie And Johnny’ van George Baker. De overdreven manier van zingen die Baker gebruikt, die we kennen van zijn eigen hits, past absoluut niet bij deze song en gaat al na twee keer luisteren ontzettend tegenstaan. Het is gelukkig slechts een klein smetje op een verder overwegend goed album, al is Traditionals II over het geheel toch net iets minder dan z’n voorganger.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Various Label:V2 Records
Cover Robbie Williams - Take the Crown

Robbie Williams - Take The CrownZo nu en dan wordt de dvd What We Did Last Summer nog wel eens van stal...