RECENSIE: Baby Guru - Pieces

Cover Baby Guru - Pieces
recensie cijfer 2012-11-23 Het is niet voor niets dat deze band aan het indie-labeltje wordt gehangen. Meestal omvat deze categorie bandjes met een hoog “oeh-ahh” gehalte. Echter, Baby Guru is een band waar allerlei verschillende stijlen en genres de revue passeren. Anderhalf jaar na het uitkomen van het gelijknamige debuutalbum zijn die verschillende stijlen terug te horen op hun tweede werk: Pieces genaamd.

De voornaamste stijlen die je terug kunt horen zijn de psychedelische jaren ’60 en acid rock, met daarbij pure experimenten die de solide basis van dit album vormen. Baby Guru haalt de inspiratie uit de rauwe jaren ’60. Het geluid doet misschien retro aan, er worden toch volop moderne synthesizers en reverb-trucjes toegepast. Instinctieve groovers, Afrikaanse percussie en kleurrijke psychedelica maken dat de muziek bestaat uit veel lagen en verschillende soorten genres.

Een nummer als ‘Cyclamen Persicum’ is volledig instrumentaal, en gebouwd op een elektronische experimentele sound waardoor het geheel geniaal blijkt. Andere tracks steunen juist op die warme vocale harmonieën. Pieces is een plaat die je weet te verblijden, omdat het verrassingseffect dertien keer toetreedt. En toch blijft het tegen die donkere rauwe kant zitten. Zo beschrijven deze Grieken in ‘Necessary Voodoo’: “Get away from your darkest times / there is a new thing going on…”. Een mooie omschrijving van de plaat die Baby Guru november 2012 aflevert.

Pieces is al met al een plaat waar je gemakkelijk in kunt groeien, omdat het simpelweg veel materiaal bevat om daadwerkelijk in te groeien. Het houdt de interesse, juist door die verschillende stijlen en experimenten, groot. Het is een muziekspookhuis, waarbij je je keer op keer afvraagt door welke kant nu weer verrast te worden. En dat is plezierig te noemen, het verrast, en zal immers niet snel vervelen. En is dat juist niet de essentie van het maken van muziek?
Recensent:Joey van der Leemputten Artiest:Baby Guru Label:Munich Records
Cover Herbert Grönemeyer - I Walk

Herbert Grönemeyer - I WalkDe in Bochum geboren Herbert Grönemeyer is sinds jaar en dag mateloos...