RECENSIE: Pokey LaFarge and the South City Three - Live In Holland

Cover Pokey LaFarge and the South City Three - Live In Holland
recensie cijfer 2012-11-14 Jools Holland luidt elk jaar op de BBC, tijdens oudjaarsavond, het jaar uit. Vorig jaar werd hij daarbij vergezeld door een charmante Amerikaan die qua gedrag aan Forrest Gump deed denken. Pokey LaFarge was de naam van deze zanger en zodra hij samen met zijn South City Three begon te spelen bevestigde zijn muziek elk vooroordeel. Het viertal graaft diep in de Amerikaanse muziekgeschiedenis. In een wervelende mix van ragtime, country en blues weet de band overal een feestje te bouwen.

Dat bewezen ze reeds enkele malen in Nederland. Zijn nieuwste cd is een live opname in onze eigen Paradiso. Op Live In Holland horen we hoe, verspreid over veertien nummers, de kleine zaal wordt omgebouwd tot een saloon. Dit gebeurt met eigen werk en bekende klassiekers. Opvallend is het dat er qua kwaliteit weinig verschil hoorbaar is. Het vrolijk meezingbare, zelf geschreven ‘La La Blues’ doet het even goed als gospelklassieker ‘Hard Times Come And Go’.

De combinatie van wasbord, gitaar en mondharmonica creëert een opgewekt sfeertje. Hoogtepunt vormt daarin ‘In The Graveyard Now’, met bijna vijf minuten het langste nummer op de plaat. Het tempo wordt stap voor stap opgeschroefd terwijl de mondharmonica krachtig tegen Pokey in jankt. Op de achtergrond hoor je het publiek steeds meer mee gaan in de sfeer van het nummer.

Terwijl op zijn reguliere albums het geheel nog wat oubollig kan overkomen, weet Live In Holland de live urgentie van het gezelschap fantastisch op te pakken. Hier hoor je dat het ook echt ijzersterke muzikanten zijn. De schijnbaar onophoudelijke mondharmonica solo’s zijn hier net zo’n plezier als in het echt. Live In Holland bezorgt je gewoon een glimlach die de rest van de dag er niet meer af te krijgen is.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Pokey LaFarge and the South City... Label:Munich Records
Cover Caroline Keating - Silver Heart

Caroline Keating - Silver HeartRonan Keating vormde mijn eerste associatie met achternaamgenote Caroline...