RECENSIE: Angra - Best Reached Horizons

Cover Angra - Best Reached Horizons
recensie cijfer 2012-11-10 Het Braziliaanse Angra kreeg in mei van dit jaar een zware klap te verwerken: zanger Edu Falaschi ging de band verlaten, zodat Angra nu voor de tweede maal naar een zanger op zoek moet. Eerste zanger en medeoprichter Andre Matos verliet de symfonische powermetal band al in 2001 na een meningsverschil.

Met Matos bracht Angra drie albums uit en met Falaschi vier. “Als er één moment is om een verzamelalbum uit te brengen dan is het nu,” moeten de vier overgebleven heren gedacht hebben. Best Reached Horizons bestaat uit twee schijfjes met daarop negentien nummers die gelijkmatig verdeeld van de zeven studioalbums en twee EP’s zijn getrokken. Ook staat er één, nog niet eerder op een Angra Album verschenen, nummer op de plaat: een coverversie van Led Zeppelin’s ‘Kashmir’, dat overigens wel op een Led Zeppelin tribute album terecht is gekomen.

Angra heeft in haar powermetal vanaf het begin klassieke thema’s, folkinvloeden en Braziliaanse ritmes hand in hand laten gaan. Gaandeweg begon de arbeid zijn vruchten af te werpen en werden er steeds meer zieltjes gewonnen. Zo is het laatste wapenfeit Aqua een plaat die tot het beste werk van Angra hoort. Omdat Falaschi op dit album zo excelleert is het des te spijtiger dat hij niet meer in de band zit.

Op het eerste schijfje staan dus alleen nummers waarin Andre Matos zingt. Vooral het debuut Angels Cry is met vier songs goed vertegenwoordigd. Alleen wat bezielt de band om een totaal mislukte cover van ‘Wuthering Heights’ op deze verzamelaar te zetten? Het lijkt wel of Matos helium had ingeademd toen hij dit inzong. Snel vergeten! Gelukkig staan er prachtige songs tegenover als het door folk en Braziliaanse trommels gedomineerde ‘Holy Land’ en een dertien minuten lange live-versie van ‘Caroline IV’

Op de tweede helft horen we tien nummers van Angra met Falaschi op vocalen. Het begint met het druistige, op een Helloween riff gebaseerde, neoklassieke ‘Nova Era’, dat in 2001 het begin van een nieuw tijdperk inluidde. Ook het snelle ‘Spread Your Fire’ staat op de plaat en hierin horen we nog een fraaie gastbijdrage van Sabine Edelsbacher (Edenbridge). Eveneens heel mooi is het ritmisch ijzersterke ‘The Course Of Nature’. Dit is Angra op haar best! Ook de coverversie van ‘Kashmir’ is helemaal niet onaardig. Angra geeft er met de Braziliaanse ritmes net even een andere draai aan. Gelukkig heeft men ook het weergaloos mooie en gevoelige ‘Lease Of Life’ op deze verzamelaar gezet, want dit nummer had absoluut niet mogen ontbreken.

Best Reached Horizons is een prima kennismaking met Angra voor mensen die nog niets van de band in huis hebben. Voor de fans is er weinig nieuws onder de zon, want de tracks zijn niet eens geremasterd en het enige extraatje is die Led Zeppelin cover. Daarvoor hoef je deze plaat niet aan te schaffen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Angra Label:SPV
Cover Pokey LaFarge and the South City Three - Live In Holland

Pokey LaFarge and the South City Three - Live In HollandJools Holland luidt elk jaar op de BBC, tijdens oudjaarsavond, het jaar uit....