RECENSIE: Addison Groove - Transistor Rhythm

Cover Addison Groove - Transistor Rhythm
recensie cijfer 2012-06-12 Addison Groove is een alter ego van Antony Williams, ook bekend als dubstep producer Headhunter. De Brit uit Bristol ontpopte zich enige tijd geleden tot footwork-, of jukemaker met een paar succesvolle clubhits als beloning. Footwork ja. Loopt u even mee?

In het begin van de jaren ‘90 ontstond in Chicago een substijl binnen het house genre. Booty house, of ghetto house was een behoorlijk rauwe variant, die zich liet kenmerken door het kale geluid van de 808 drumcomputer. Daarop werden korte en vuige stemsamples in wisselende patronen herhaald. Daarnaast ontstond juke, of Chicago juke, dat vooral sneller en hectischer was. Juke sloot aan bij een ghettodansstijl genaamd footwork. Hard werken met je voeten om een breakdance achtig patroon te maken op de snelle ritmes.

In 2010 kwam Williams als Addison Groove met ‘Footcrab’ op de proppen. Een onweerstaanbare track in juke traditie. Een leuke gimmick van de dubstepman, of een carrièreswitch? Meerdere singles volgden en Transistor Rhythm staat vol met op juke en footwork geïnspireerde tracks. De lo-fi van de vorige decennia is vervangen door kraakhelder geluid en het tempo is gedaald van 150 tot 160 beats per minute naar de dubstep-range van rond de 140 bpm.

Dat betekent niet dat we een album vol nieuwe clubhits in handen hebben. Waar ‘Footcrab’ en ‘This Is It’ direct opvielen in een dj set blijft het merendeel van de tracks op Transistor Rhythm wat vlak. Een enkel nummer heeft potentie, zoals ‘Beeps’, of ‘Bad Things’, beiden met Spank Rock. Het overige materiaal lijkt verwoede pogingen te doen om zo snel mogelijk weer vergeten te worden. Tekenend is de uitspraak van Antony zelf: ”something you can play in your car and have it on for 40 minutes… nothing sticks out or is really offensive when you’re driving”.

Toch is er lef voor nodig om een album als dit te maken. Een in dancetermen stokoude stijl pakken en proberen deze een eigen geluid te geven. In het slechtste geval een misser. Beter als een leerzaam project. Soms behoorlijk briljant in al z’n eenvoud. Als album snel te vergeten.
Recensent:Jasper Wognum Artiest:Addison Groove Label:News
Cover Marbert Rocel - Small Hours

Marbert Rocel - Small HoursOok al kwam het derde album van Marbert Rocel al in april uit, na de...

Cover Flying Horseman - Twist

Flying Horseman - Twist Je moet het onze buren nageven; er komt geen einde aan de grote stroom...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT