RECENSIE: The Urban Voodoo Machine - In Black 'n' Red

Cover The Urban Voodoo Machine - In Black 'n' Red
recensie cijfer 2011-12-13 ”Bourbon Soaked Gypsy Blues Bop `N`Stroll” zo noemen de muzikanten van de Londense band The Urban Voodoo Machine de muziekstijl die ze maken. Wat houdt dit in? Balkan, gypsy, blues, rock `n` roll, rockabilly, folk, en eigenlijk alle andere stijlen die hier tegenaan leunen. Dit alles vakkundig gegoten in een cocktail met de vuige smaak van een nachtclub. Het moet gezegd, deze cocktail smaakt verdomde goed.

Op In Red `N` Black laten frontman Paul-Ronney Angel, zijn acht bandleden en een berg bevriende muzikanten, zich van hun meest veelzijdige kant zien. Veelzijdig, want er komen meer dan 20 instrumenten voorbij en dan hebben we het nog niet eens over de variatie in de songs. Neem bijvoorbeeld de aanstekelijke gypsy opening van ‘Go East’, wat doet denken aan Gogol Bordello. Zonder moeite stapt de band over naar ’Cheers For The Tears’ dat niet zou misstaan in een film van Tarantino. De vuige bluestrack gaat over een gerucht dat Paul-Ronney Angel verdronken zou zijn. Cheers for the tears, but I ain`t dead just yet”. Ook de mariachi murder ballad ‘Rather You Shot Me Down’ zou niet misstaan in een film.

Zoals gezegd komt er op het album een karrenvracht aan instrumenten voorbij. De snaarinstrumenten zijn met banjo, ukelele, mandoline, bazouki, lapsteel, viool, cello, contrabas en gitaren(zowel akoestisch als elektrisch) zeer ruim vertegenwoordigd, maar ook ‘aparte’ instrumenten als de theremin, melodica en de zingende zaag worden gebruikt. Op een van de hoogtepunten, het jazzy ‘Lightning From A Blues Sky’ blijkt dat ook de blazerssectie met saxofoon en trompet zijn mannetje staat. Daarnaast valt de stem van Angel op, die in de verte soms doet denken aan die van een Tom Waits.

Een ander hoogtepunt is het antidrugs lied ‘Heroin (Put My Brothers In The Ground)’. Gebracht als een lied van slavernij maakt het een zeer beladen indruk. De jankende klanken van de zingende zaag, de zeurderige violen, de grauwe harmonica en de background vocals van de dood, ze weten stuk voor stuk te imponeren. Na dit zwaargewicht neemt The Urban Voodoo Machine afscheid met ‘Goodbye To Another Year’. Een heerlijk opzwepende gipsy song die leunt op de zware klanken van de tuba en de accordeon. Dit gaat bij de liveshows onvermijdelijk voor een dampende, hossende massa zorgen.

Het meest opvallende aan In Red `N` Black is de kracht en overtuiging waarmee de muziek op je af komt. Dit ontbreekt nogal eens binnen dit genre. The Urban Voodoo Machine heeft hier totaal geen last van. De sfeer, de variatie, en bovenal de goede beheersing van het instrumentarium maken In Red `N` Black het aanschaffen waard.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:The Urban Voodoo Machine Label:Suburban
K's Choice - Little Echoes

K's Choice - Little EchoesNa de comeback met het album Echo Mountain (2010) is K`s Choice terug van...