RECENSIE: Neon Indian - Era Extraña

Neon Indian – Era Extraña
recensie cijfer 2011-09-21 Het in 2009 verschenen debuutalbum Psychic Chasms van Alan Palomo’s muzikale project Neon Indian werd door veel critici genoemd als één van de beste platen van dat jaar. De cd was verfrissend. Lo-fi alsof opgenomen op een cassettebandje en vol humoristische, druggy chillwave-liedjes. Het succes van de plaat leverde Neon Indian een hoop fans op en release numero twee, Era Extraña, zet de deur open voor een nog grotere groep volgers. Het album is een stuk toegankelijker dan de eerste, maar helaas ook een stuk minder bijzonder.

Die afname in bijzonderheid komt vooral door de productie. Het retro casettebandjes-gevoel is nergens meer op te pikken. In plaats daarvan is vrijwel iedere track voorzien van duizend-en-één geluiden. Spacy geluidseffecten, flitsende synths; Era Extraña is een UFO die alle kanten op vliegt. Hier en daar voelt het aan als overkill, maar in de meeste gevallen zorgt de futuristische drukte voor mooie hoogtepunten, omdat er onder alle vliegende sterren een stevige basis ligt.

Neem bijvoorbeeld een song als ‘Polish Girl’. Denk alle chillwave weg en er blijft een heerlijke popsingle over. Een ander hoogtepunt is ‘Hex Girlfriend’, de eerste Neon Indian-track die het ver kan schoppen op festivals dankzij het pakkende woordloze refrein. Ook tekstueel is Palomo gegroeid. Era Extraña gaat over de liefde, maar dan wel bezongen op een unieke manier die perfect bij de sfeer van het album past. ‘Future Sick’ is hier het mooiste voorbeeld van.

Voor liefhebbers van de eerste Neon Indian-cd is het grootste geluid van Era Extraña even wennen. Volhouders worden echter beloond met een album waar minstens evenveel geweldige tracks op staan. Al voelt het geheel wel nét iets minder speciaal aan als Psychic Chasms.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Neon Indian Label:V2 Records
Björk - Biophilia

Björk - Biophilia Biophilia , het achtste album van de IJslandse zangeres Björk, is meer dan...