RECENSIE: Maiden United - Mind the Acoustic Pieces

Maiden United – Mind The Acoustic Pieces
recensie cijfer 2011-10-02 Iron Maiden coverbands zijn er in allerlei soorten en maten. De meesten ontlopen het braderie-niveau amper, maar sommigen steken hun kop behoorlijk boven het maaiveld uit. Zo ook Maiden United dat door bassist Joey Bruers is opgezet en door de gedurfde aanpak misschien wel de beste Iron Maiden coverband is die je je maar kunt wensen. De muzikanten die Bruers omringen zijn dan ook niet de allerminsten. Zo heeft hij gitarist Ruud Jolie en drummer Mike Coolen (beiden van Within Temptation), toetsenist Marco Kuypers en als klap op de vuurpijl Threshold frontman Damian Wilson op de loonlijst staan. Voeg daarbij dat ook Anneke van Giersbergen op één nummer meedoet en succes lijkt verzekerd.

Het gedurfde zit hem in het feit dat de band Iron Maiden nummers volledig uitkleedt en ombouwt tot akoestische songs. Zo staan op Mind The Acoustic Pieces alle songs van de Iron Maiden klassieker Piece Of Mind, één van de beste metalalbums aller tijden. De liefde voor de band druipt er aan alle kanten vanaf en het vakmanschap van de heren zorgt ervoor dat het allemaal heel professioneel klinkt.

Wanneer je het originele album kent moet je waarschijnlijk even wennen aan de andere setting, maar omdat de melodieën zo goed in elkaar zitten blijven de songs fier overeind. Een galopperend nummer als ‘Die With Your Boots On’ heeft een beetje jazzy saus meegekregen. Meezinger ‘Flight Of Icarus’ heeft een hele aparte benadering gekregen. Zo wordt het eerste stukje tekst gedeclameerd, wat het toch al door Damian Wilson prachtig gezongen nummer een extra sausje geeft. ‘To Tame A Land’ wordt voor het grootste deel door Anneke van Giersbergen gedragen. Het is op deze manier amper als een Iron Maiden nummer te herkennen. Maar ook ‘The Trooper’ is wel heel fraai gearrangeerd, waarbij het kenmerkende gitaarloopje herkenbaar blijft en het nummer verder heel dreigend klinkt. Het is echter de fantastische strot van Damian Wilson die voor de meerwaarde zorgt. Het is dan ook nog steeds een raadsel dat men, toen Bruce Dickinson in 1993 Iron Maiden verliet, voor Blaze Bayley als vervanger koos en niet voor Wilson, die ook op de nominatie stond. De nummers lijken hem namelijk op het lijf geschreven en ook live is de sympathieke Brit een aangename persoonlijkheid die elke band naar een hoger niveau weet te tillen.

Mind The Acoustic Pieces is voor iedere Iron Maiden fan een verplichte aanschaf al is het alleen maar om de nummers die je normaal gesproken kunt dromen op een écht andere manier te horen. Het album gaat zeker een vervolg krijgen zodat een ander klassiek Maiden album er aan zal moeten geloven. Op deze manier kan de band nog even vooruit, want de catalogus van Iron Maiden is gigantisch. Als je de kans krijgt moet je Maiden United zeker een keer live zien, want dat maakt het plaatje compleet.
Recensent:Jan Didden Artiest:Maiden United Label:Rough Trade Distribution
Yoshimi! – Sowieso

Yoshimi! - Sowieso,, Niek Hilkman was voordat hij ook wel eens Yoshimi! genoemd werd al een...