RECENSIE: Gavin Friday - Catholic

Gavin Friday-  ‘catholic’
recensie cijfer 2011-06-14 Over Virgin Prunes, de vroegere band van Gavin Friday, kan je honderduit schrijven. Over hun heidense podiumrituelen met varkensbloed, Friday`s crossdressing en hun religieuze symboliek. Virgin Prunes was een medium voor woede en frustratie, tussen punk en new wave in. Later zou Friday onder eigen naam –nu ja, een bijnaam geleverd door jeugdvriend Bono- doorgaan, bijgestaan door Maurice Seezer. Daarmee werd z’n werk beheerster, maar verloor het niets aan geladenheid. Symboliek, dichtkunst, theatraliteit: het kleeft een beetje aan de vijftiger. Na Shag Tobacco verdween hij jarenlang achter de schermen, teleurgesteld in een steeds meer door marktprincipes bepaalde muziekwereld. Hij schreef soundtracks, acteerde in films en theaters, en werd voor z’n vijftigste nog breed gefêteerd door artiesten als U2, Lou Reed en jawel, Lady Gaga.

Zestien jaar na Shag Tobacco is er catholic, gespeld met kleine letter: in tijden van kerkschandalen past een nederig teruggrijpen naar de oorsprong van het woord. En die oorsprong ligt in wat mensen verbindt. Dan kom je snel uit bij liefde, dood en verlies: geen plaat immers voor Friday zonder die thema’s. Wat evenmin hoeft te verbazen is de lichte opschudding die met de release in eigen land gepaard ging. Je gaat als Ier natuurlijk niet zómaar gedrapeerd met de nationale vlag en een kruisbeeld in een kist liggen voor je hoesfoto (met een knipoog naar Michael Collins). Die zin voor controverse zal Friday wel nooit afleren.

Met catholic lijkt de troubadour in Friday sterker geprofileerd dan ooit. Waar voorheen Bowie nog wel ’s een referentie bleek, lijkt bijvoorbeeld Leonard Cohen nu nadrukkelijker inspirerend te zijn geweest. Niet in het minst in de verhalende aanpak. Er zijn songs over liefde en verlies (het in donkere pathos gedrenkte ‘A Song That Hurts’, ‘The Only One’), over sterfelijkheid en loslaten (‘Able’, ‘Epilogue’) en over hoop in tijden van spirituele nood (‘It’s All Ahead Of You’, ‘Lord, I’m Coming’). Opener ‘Able’ zal daarbij nog het meest vertrouwd klinken voor de fan: romantische pop, met groot gebaar en een gothic rouwrandje, sluit naadloos aan op Shag Tobacco.

‘Land Of The Moon’, een duet met de dochter van producer Ken Thomas, komt dan tot bezinning. Dat houdt ook verband met Gavins ervaringen afgelopen decennium. Friday verloor z’n vader, zag een relatie na twintig jaar op de klippen lopen en kampte lang met ernstige rugklachten. Daarnaast wil catholic ook de verwarring schetsen van een land op zoek naar zichzelf. Een land in financiële en religieuze crisis, dat veel jongeren ziet vertrekken.

Muzikaal sluit ‘The Sun & The Moon & The Stars’ goed aan bij de epiek van Cocteau Twins -geen verrassing, gezien de productieve hand van Ken Thomas. Het ambiente, maar tegelijk krachtige ‘Epilogue’ is op zijn beurt antidotum voor de soms wat geaffecteerde theatraliteit van ‘It’s All Ahead Of You’ of ‘A Song That Hurts’.

Hoe moeilijk grijpbaar Friday ook blijft: catholic gooit meer dan symbolisch de maskers af van een croonende antiheld met een apart verhaal.
Recensent:Mario De Block Artiest:Gavin Friday Label:Konkurrent
Dark Dark Dark – Wild Go

Dark Dark Dark - Wild Go Dark Dark Dark is een folkband uit Minnesota. De groep telde in eerste...

Muffler Men – Trigger and Fly

Muffler Men - Trigger and Fly Wederom een debuutplaat uit België. Het is alsof iedereen die in het...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT