RECENSIE: Dark Dark Dark - Wild Go

Dark Dark Dark – Wild Go
recensie cijfer 2011-06-13 Dark Dark Dark is een folkband uit Minnesota. De groep telde in eerste instantie vier leden, maar is vanaf het tweede album Wild Go een zestal dat live nog eens wordt uitgebreid met een extra drummer. Reden voor de drukke bezetting is het type muziek dat Dark Dark Dark maakt. Het is in essentie folk, maar invloeden uit andere genres zijn ruimschoots aanwezig. Van pop tot New Orleans jazz, de band draait er zijn hand niet voor om. Wild Go biedt dan ook een lekkere verzameling van volle folkliedjes waarin banjo’s, accordeons, gitaren, drums, blazers, mannelijke én vrouwelijke zang slechts een onderdeel van de totale plaatjes zijn.

Toch is er spreekwoordelijke lijm die het boeltje samenhoudt en dat is zangeres Nona Marie Invie, die ieder nummer siert met haar fijne stemgeluid. Minpuntje is dat ze wel érg veel doet denken aan andere vrouwelijke vocalisten, maar dat mag gezien de kwaliteit van de tracks geen naam hebben. Er zijn namelijk maar weinig folkbands die zo’n rijk pallet aan klanken de studio inbrengen. En dat zorgt voor een aantal mooie hoogtepuntjes, waaronder de ouderwets swingende openingstrack ‘In Your Dreams’.

Dark Dark Dark is ook een ouderwets klinkende band. Het is wat je van folk verwacht, maar eigenlijk nooit hoort. Middeleeuws, muziek voor werkers en kroegbazen. Dat is ook het grootste manco van Wild Go. Dark Dark Dark laat hier en daar horen dat het ook groots en bombastisch kan zijn, maar kakt na ieder kort bewijs van dit kunnen weer in. Halverwege het album kom je in een soort van sleur vast te zitten. Ondanks dat het allemaal niet exact hetzelfde klinkt, is er een groot gebrek aan een veranderend tempo. In grote lijnen: de muziek sjokt op hetzelfde gangetje door.

Dark Dark Dark heeft alle onderdelen onder de motorkap om een razend goede plaat te maken. Helaas is Wild Go geen geheel geslaagde poging. De band laat teveel van zoveel van hetzelfde horen dat het goede begin langzaam transformeert in een slecht einde. Wat meer peper in de reet is de oplossing voor een betere derde plaat.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Dark Dark Dark Label:Konkurrent
Okkervil River – I Am Very Far

Okkervil River - I Am Very FarNa de uitstekende albums Black Sheep Boy en The Stage Names komt...