RECENSIE: Jessie J - Who You Are

Jessie J – Who You Are
recensie cijfer 2011-03-12 Dat de 22-jarige Jessica Ellen Cornish in 2011 gaat doorbreken is eigenlijk al maanden bekend. De zangeres bekend als Jessie J stond bovenaan de BBC Sound of 2011-tiplijst wat eigenlijk al een garantie is voor een paar maanden van wereldwijd succes. Maar ze kwam natuurlijk niet zomaar op nummer één op die lijst te staan. Met haar eerste single ‘Do It Like A Dude’ zette Jessie zichzelf neer als één van de stoerdere ‘bitches’ van de Britse popwereld. En ook met de tweede single ‘Pricetag’ viel ze direct in smaak bij honderdduizend liefhebbers van catchy popliedjes met een hip-hop-randje.

Maar is Jessie J een hype die binnenkort weer overwaait of is ze here to stay? Met debuutplaat Who You Are bewijst Jessie dat ze in ieder geval al haar pijlen richt op een lang verblijf in de spotlights. De eerste indruk van het album is dat het een redelijk standaard popplaat is. Er staan een aantal inkoppertjes op met als beste voorbeeld ‘Abracadabra’, een voorspelbare single die evengoed op Katy Perry’s laatste album had kunnen staan. Ook de leerzame lessen voor de jeugd komen in liedjes met titels als ‘Who You Are’ voorbij. Maar luister aandachtiger en Jessie J toont aan regelmatig anders dan anderen te zijn. Wanneer ze cliché onderwerpen behandelt, dan weet ze bijvoorbeeld dat het cliché onderwerpen zijn. “I said I’d never write a song about love”, zingt ze op het aandoenlijke ‘L.O.V.E.’ “But when you hold me, tell me you missed me and call me milky, fuck it, I’ma write a song about love”.

En zo benadrukt Jessie J nog een heleboel andere sterke eigenschappen die ze in huis heeft. Ze introduceert zichzelf op ‘Nobody’s Perfect’ als geen andere popzangeres aan de luisteraar door te vertellen over hoe ze als persoon in elkaar steekt. ‘Who’s Laughing Now’ is een plagende song aan de ‘haters’ die niet in haar talent geloven. De hip-hop-break halverwege dit nummer is alleen maar te omschrijven als ‘awesome’. En meer dan eens toont Jessie aan een gouden keel te hebben waarmee ze noten hoog en laag raakt. Luister bijvoorbeeld naar de prachtige livetrack ‘Big White Room’.

Helaas zijn niet alle nummers op Who You Are even sterk. Naast ‘Abracadabra’ lijkt ook ‘Rainbow’ teveel op het werk van een dertien in een dozijn popzangeres (denk wederom Katy Perry, ‘Firework’). Ook lijkt Jessie regelmatig teveel te willen bewijzen door ongecontroleerd te zingen en om de haverklap van toonsoort te veranderen. Maar ondanks de nodige misstappen waar maar weinig jonge, onervaren popzangeressen zich niet schuldig aan maken, bevat Who You Are meer dan genoeg goeds om te kunnen zeggen dat Jessie J een blijvertje is.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Jessie J Label:Universal
De Staat – Machinery

De Staat - MachineryIn 2008 verscheen Wait for Evolution van De Staat en dat bleek een nogal...