RECENSIE: Crystal Fighters - Star of Love

Crystal Fighters – Star Of Love
recensie cijfer 2011-02-21 Naar eigen zeggen haalde de Spaans/Brits/Amerikaanse band Crystal Fighters de inspiratie voor het debuutalbum Star Of Love uit het dagboek van de aan Alzheimer lijdende opa van zangeres Laure. In dat dagboek schreef hij flarden van een opera waarin ook allerlei traditionele Baskische instrumenten gebruikt moesten worden. Hierdoor ging de band op zoek naar deze instrumenten en naar de Baskische roots van zangeressen Laure en Mimi.

Of het verhaal van die opera helemaal waar is, in niet duidelijk, maar feit is dat de band op Star Of Love Baskische instrumenten gebruikt. Deze geven de indie-dance van Crystal Fighters een duidelijke folk-twist en bovendien een Zuid-Europees sausje. Hierdoor onderscheidt het vijftal zich van de talloze andere indie-dance bands.

Star Of Love opent met ‘Solar System’ dat met een Digitalism-beat en wat folky stukjes meteen de toon zet voor het album. Het vorig jaar al op single verschenen ‘Xstatic Truth’ begint erg rustig met een tokkelende gitaartje, maar verderop volgt een lekkere beat en een typisch dance-synthesizertje.

Aan het begin van ‘I Do This Everyday’ zit een stuk percussie, dat wordt gevolgd door vervormde vrouwenzang, een gitaar en een goede beat. Deze rockende track is meteen de hardste op Star Of Love. Het meteen hierop volgende ‘Champion Sound’ is dan juist weer heel laid-back en ‘Plage’ is duidelijk geïnspireerd door Vampire Weekend. ‘At Home’ refereert aan de jaren ’80, al komt dat vooral door de op Bananarama lijkende zang.

Eén van de beste nummers op Star Of Love is ‘Swallow’. Dit nummer begint met een folky gedeelte met zang á la Jamie T, maar is in feite een vette dubsteptrack. De beats en bassen worden echter een paar keer afgewisseld door een rustigere passage. Ook ‘I Love London’ is erg sterk. Voor deze track heeft ‘Crystal Fighters’ zich waarschijnlijk laten inspireren door Buraka Som Sistema.

Na de elf reguliere tracks, wordt Star Of Love gecompleteerd door vijf akoestische nummers. Het is opvallend hoe goed de nummers in een akoestische setting overeind blijven, terwijl de originelen toch duidelijk een elektronische basis hebben. De nummers die hier akoestisch worden uitgevoerd zijn misschien niet de meest elektronische van het album, maar zeker ‘Xstatic Truth’ leunt in de originele versie toch duidelijk op de beat. Als je deze weghaalt klinkt het nummer wel duidelijk anders, maar het is nog steeds zeer de moeite waard.

Crystal Fighters levert met Star Of Love een prima debuutalbum af en lijkt met zijn zonnige sound een uitstekende kandidaat voor de zomerfestivals.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Crystal Fighters Label:Different Records / Pias
Matt & Kim – Sidewalks