RECENSIE: Badly Drawn Boy - It's Not What I Am Thinking

Badly Drawn Boy – It’s What I’m Thinking, Part One: Photographing Snowflakes
recensie cijfer 2010-10-16 Een paar maanden geleden schreven we op deze plek nog dat Is There Nothing We Could Do het wachten op een regulier album van Badly Drawn Boy op een prettige manier verzachtte en nu is dat album er opeens. Zo horen we 3,5 jaar niets van Damon Gough’s alter ego en zo komt hij met twee platen binnen een half jaar.

It’s What I’m Thinking, Part One: Photographing Snowflakes, kortweg It’s What I’m Thinking is een typische Badly Drawn Boy plaat. Gough’s melancholieke liedjes zijn opnieuw voorzien van rijke arrangementen en het geheel klinkt typisch Brits. Niets nieuws onder de zon dus. Wel is het geluid wat wolliger dan op de vorige twee reguliere albums One Plus One Is One en Born In The U.K..

It’s What I’m Thinking begint met het zeer rustige ‘Safe Hands’ en bouwt via ‘The Order Of Things’ op naar het iets stevigere ‘Too Many Miracles’. Deze song is werkelijk helemaal dichtgesmeerd met strijkers, maar is desondanks erg goed. Gough weet duidelijk nog steeds hoe hij een mooie zangmelodie moet schrijven. Dit laatste blijkt ook in ‘What Tomorrow Brings. Dit nummer wordt gedragen door een piano en opnieuw veel strijkers, maar je krijgt hier als luisteraar een stuk meer lucht dan in ‘Too Many Miracles’.

Het vijfde nummer op It’s What I’m Thinking is de eerste wat stevigere track, al is stevig hier natuurlijk een relatief begrip. Het tempo in ‘I Saw You Walk Away’ ligt ook wat hoger dan in de eerste vier songs. De tracks die hierna volgen zijn ook allemaal wat steviger, vooral door het gebruik van wat minder strijkers en wat meer drums. Vooral ‘It’s What I’m Thinking’ is een erg mooi nummer. De steelguitar die hier prominent aanwezig is, geeft de song een wat ander geluid dan de rest van het album.

Het belangrijkste manco van It’s What I’m Thinking, Part One: Photographing Snowflakes is dat Gough niets doet wat we nog niet eerder van hem hoorden. Hij weet duidelijk waar zijn kracht ligt. Aan de andere kant heeft hij wel weer een paar erg mooie liedjes geschreven. Voor de liefhebbers waarschijnlijk reden genoeg om blij te zijn met deze nieuwe plaat, maar veel nieuwe fans zal hij er niet mee maken.

Eerdere recensies van Badly Drawn Boy:
- 04-06-2010: Is There Nothing We Could Do?;
- 04-12-2006: Born in the UK.