RECENSIE: Jackson Browne with David Lindley - Love is Strange

Jackson Browne - Love is Strange
recensie cijfer 2010-05-24 Jackson Browne mag dan in de moderne rock- en popcultuur niet bekend in de oren klinken, toch werd hij een paar jaar geleden aan de rock en songwriters Hall Of Fame toegevoegd. De in Duitsland geboren Amerikaan maakte vooral in de jaren ’70 furore met zijn rock en folk songs. Sindsdien heeft hij nog regelmating platen uitgebracht en gaat hij nog op tour. Love Is Strange is al zijn derde live album en werd opgenomen in Spanje toen hij op tour was met zijn goede vriend David Lindley. Voorts maken nog tal van Spaanse artiesten hun opwachting op deze dubbelaar.

De plaat bevat uiteraard Browne’s bekenste hits, zoals ‘Take It Easy’, ‘Late For the Sky’, ‘These Days’ en ‘Crow On The Cradle’. Ook David Lindley’s meer country/folk nummers ‘Mercury Blues’ en ‘El Rayo X’ mogen er best wezen, beiden brengen op tijd wat variatie in de voorts zeer rustige setlist. Jackson Browne-leken kunnen deze songs eens checken, maar gaan niet weggeblazen worden door de grootheid ervan. Meestal levert een live opgenomen plaat een zekere meerwaarde op. Dit zou ook hier het geval zijn geweest, was het niet dat het merendeel van de interactie met het publiek in het Spaans was en het Engelse gedeelte weinig interessant bleek. Hierdoor mist het werk ook de kracht om de luisteraar gekluisterd aan de muziekspeler te houden. Zeventien rustige songs van elk minstens vijf minuten in combinatie met conversaties waar de niet-Spaanse luisteraar niets van verstaat, zullen enkel de oude garde fans kunnen bekoren.

Als deze plaat een ultieme poging was om alsnog fans te ronselen bij de nieuwe generatie, dan zullen de heren hoogstwaarschijnlijk falen. Tegenwoordig hebben we betere substituten voor de rock en folk die Browne en Lindley brengen. Van hun passage in de Heineken Music Hall in juni zullen weinigen wakker liggen, of beter gezegd: zullen er veel in slaap vallen.
Recensent:Stephaan Cloet Artiest:Jackson Browne with David Lindley Label:Rough Trade Records
Jeremy Jay – Splash

Jeremy Jay - SplashHet verhaal van Jeremy Jay is kort. Oorspronkelijk afkomstig uit Amerika,...