RECENSIE: Prefuse 73 - Preparations

Prefuse 73 – Preparations
recensie cijfer 2007-11-22 Guillermo Scott Herren is een hip hop producer en maker van dance muziek die werkt onder verschillende aliassen. De meest bekende zijn Prefuse 73, Savath & Savalas, Delarosa and Asora en Piano Overlord. Zijn bekendste album is het album One Word Extinguisher, wat hij in 2003 onder de naam Prefuse 73 uitbracht.

Het gebeurt niet vaak dat een instrumentaal hiphop album niet in mijn gedachten blijft doorspelen. Instrumentale hiphop albums weten over het algemeen wel een specifiek gevoel of een sfeer over te brengen. Onder de naam Prefuse 73 heeft Scott Herren dit keer echter een album uitgebracht wat niet blijft hangen. Sterker nog, Preparations is een album waar ik ontzettend nerveus van werd tijdens het luisteren en waarbij ik moeite had de redelijk korte duur (46 minuten) toch uit te zitten.

De intro begint al rommelig door meteen met een slecht geknipte sample in huis te vallen. Het nummer wat hierna volgt is wel de moeite waard, hoewel het lichtelijk standaard te noemen is. Maar goed, het irriteert in ieder geval niet, in tegenstelling tot het hierop volgende totaal nerveuze derde nummer ‘Aborted hugs’. Hierna krijgen we gelukkig weer even rust, totdat ‘Smoking red’ begint. Wellicht dat de samenwerking met ex-Helmet drummer John Stanier debet is aan de chaos en drukte in dit nummer, maar erg lekker vind ik het allemaal niet klinken. ‘Prog version slowly crushed’ is daarentegen een voorbeeld van een nummer wat wel te pruimen is. Het nummer begint dan wel met nerveuze computer game piepjes, maar gaat vervolgens over in een lekkere lome en vette beat. Helaas valt Herren na deze opleving terug in zijn nerveuze gefriemel met geluidjes. Veel nummers lopen niet geleidelijk door, maar hebben hele staccato stukken, iets wat de luisterbaarheid van het geheel niet bevordert.

Volgens enkele recensies op het internet is de bonus cd Interregnums (die helaas niet bij de geluisterde promo was bijgeleverd) beter als de originele cd. Gezien het feit dat er niet alleen nerveuze nummers op Preparations aanwezig zijn zou het best eens kunnen kloppen. Dus mocht je ondanks alles toch graag de nieuwste Prefuse 73 kopen, zorg dan in ieder geval dat je zeker weet dat de bonus cd bijgesloten is. Wellicht dat die wel de moeite waard is.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Prefuse 73 Label:Warp
Stonefly – Stonefly

Stonefly - StoneflyNog geen jaar geleden kwamen ze bij elkaar. De vijf heren van de ‘ouderwetse’...