RECENSIE: Eddie Vedder - Into the Wild

Eddie Vedder  - Into The Wild
recensie cijfer 2007-10-17 De film Into The Wild is het verhaal van een jongen die klaar is met school. In plaats van door te leren geeft hij al zijn spaargeld weg en vertrekt naar Alaska om daar in de wildernis zichzelf te vinden. Hierbij komt hij verschillende personen tegen die zijn leven veranderen. Sean Penn regisseerde de film – naar het gelijknamige boek van Jon Krakauer - en vroeg zijn goede vriend Eddie Vedder om de soundtrack te schrijven.

Het resultaat is een album met elf korte liedjes, allemaal gespeeld en gezongen door Vedder die zichzelf begeleidt op gitaar. Op twee covers na (‘Hard Sun’ en ‘Society’) is het hele album door Vedder zelf geschreven. De nummers volgen Christopher’s reis door de wildernis. ‘Setting Forth’ is een korte introductie over besluiten dat je gaat en doorzetten. ‘No Ceiling’ gaat over niet terugkijken en doorgaan. Ook het weggeven van zijn geld wordt bezongen in ‘Empty Pockets’; “Empty pockets will allow a greater sense of wealth”.

Eddie Vedder solo is een stuk ingetogener dan Eddie Vedder als frontman van Pearl Jam. Hij tokkelt voornamelijk op zijn akoestische gitaar, waardoor de liedjes een folk-achtige klank hebben. Niet alle tracks hebben tekst, ‘Tuolumne’ is bijvoorbeeld geheel instrumentaal. De langere liedjes als ‘Hard Sun’, ‘Rise’ en ‘End Of The Road’ zijn prachtig, hoewel Vedder’s zang niet altijd even sterk is. Hier en daar lijkt hij moeite te hebben met de rustige, lage delen en begint zijn stem wat te trillen. Afsluiter ‘Guaranteed’ staat er twee keer op, namelijk ook nog als instrumentale bonustrack, waar Vedder de tekst neuriet.

De cd zit niet in een doosje, maar is een boek met harde kaft, met daarin foto’s van de film waar de songteksten op staan. Op de cover staat een foto van Christopher McCandless, gespeeld door Emile Hirsch, de achterkant is een prachtige foto van Eddie Vedder, gemaakt door niemand minder dan Anton Corbijn. Dit is niet de eerste keer dat Vedder met Sean Penn samenwerkt, hij schreef eerder de muziek voor Penn’s film Dead Man Walking. Zelf speelt Vedder overigens niet in Into The Wild.

Into The Wild is een muzikale vertolking van de gelijknamige film. Het album voert je langs alle hoogte- en dieptepunten van de hoofdpersoon en is soms hoopvol, soms melancholisch, soms standvastig. Ook als je de film niet gezien hebt is dit zeker geen verkeerde cd om aan te schaffen, Vedder maakt ook zonder zijn collega’s van Pearl Jam hele fijne muziek!
Recensent:Imre Veen Artiest:Eddie Vedder Label:Sony Music
Undertones - Dig Yourself Deep

The Undertones - Dig Yourself DeepToen ik te horen kreeg dat ik de nieuwste cd van The Undertones ging...