VERSLAG: Shakin' Stevens - 07/02 - TivoliVredenburg

Podiuminfo was aanwezig bij Shakin' Stevens in TivoliVredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Bekijk de Shakin' Stevens - 07/02 - TivoliVredenburg foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

Shakin' Stevens

Shakin’ Stevens was rond 1980 een grote muzikant. De zanger scoorde hits met singles als ‘This Ole House’, ‘Oh Julie’ en ‘Merry Christmas Everyone’. Begonnen als voorprogramma van The Rolling Stones heeft Stevens zich opgewerkt naar een gerespecteerde solo artiest. 33 keer haalde de Engelsman de top 40. Inmiddels is Shakin’ Stevens zeventig jaar oud en nog altijd toert hij de wereld rond.

Op de eerste avond van zijn Europese tournee staat Stevens met een negen man sterke band in Tivoli Vredenburg. De zanger belooft een avond gevuld met Greatest Hits And More. Dat krijgt Utrecht voorgeschoteld. Shakin’ Stevens heeft zich laten beïnvloeden door een veelvoud van veelal Amerikaanse stijlen. Country, blues, klassieke rock ’n roll, een vleugje Cajun en veel meer komen samen in zijn muziek. Dit zijn we ook op het podium. Er zijn blazers, mondharmonica, banjo en verschillende gitaren. Hiermee wordt de veelvoud aan stijlen in een swingend, toegankelijk popjasje gegoten.

Shakin’ Stevens heeft er veel plezier in. Dat straalt overal vanuit. Met een grote glimlach loopt hij het podium op en zet de band aan tot een swingende partij muziek. In hoog tempo vliegt hij door zijn repertoire. Het geluid van de band is vol. Dat maakt de muziek swingend, maar tegelijk ook dat Stevens vanavond moeite heeft om er echt een memorabele avond van te maken. Op sommige momenten werkt het volle geluid verrassend goed. Met name tijdens covers van klassieke rock ’n roll nummers. ‘Marie, Marie’ van The Blasters is een stevig swingend nummer, ‘Have You Ever Seen The Rain’ van Creedence Clearwater Revival klinkt goed en ook op andere momenten draait menig bezoeker met zijn heupen in de rondte.

Toch is deze aanpak wel het recept voor een gebrek aan variatie. In de muur van geluid komen de verschillende elementen te weinig tot hun recht. De pauze maakt het energielevel er niet beter op. Shakin’ Stevens laat vanavond spaarzaam horen nog prima bij stem te zijn. Je vraagt je af waarom hij niet even een nummer met kleinere bezetting speelt en waarom de drummer nou nooit een keer zachtjes drumt in plaats van met die harde slagen erop ramt. Een nummer als ‘Down Into Muddy Water’ had dan de kwaliteit van Nick Lowe of John Hiatt kunnen halen. Nu verzandt het in een gebrek aan originaliteit. Dat het anders kan laat Stevens soms wel horen, bijvoorbeeld tijdens de dramatische blues van ‘Suffer Little Children’.

Ondanks zijn hoge leeftijd laat Shakin’ Stevens zien nog vol met energie te zitten en – met hulp van een pauze - toch langer dan anderhalf uur te kunnen optreden. Daar kun je niks dan respect voor hebben. Stevens brengt een gezellige avond met vrolijk stemmende muziek.

FOTOGRAFIE: Ans van Heck

Shakin' Stevens foto Shakin' Stevens - 07/02 - TivoliVredenburg Shakin' Stevens foto Shakin' Stevens - 07/02 - TivoliVredenburg Shakin' Stevens foto Shakin' Stevens - 07/02 - TivoliVredenburg Shakin' Stevens foto Shakin' Stevens - 07/02 - TivoliVredenburg Shakin' Stevens foto Shakin' Stevens - 07/02 - TivoliVredenburg Shakin' Stevens foto Shakin' Stevens - 07/02 - TivoliVredenburg Shakin' Stevens foto Shakin' Stevens - 07/02 - TivoliVredenburg Shakin' Stevens foto Shakin' Stevens - 07/02 - TivoliVredenburg Shakin' Stevens foto Shakin' Stevens - 07/02 - TivoliVredenburg

THE WOMBATS - 07/02 - 013Laten we gelijk maar met de deur in huis vallen: The Wombats heeft het...

BLOOD RED SHOES - 06/02 - SUGAR FACTORY Een bomvolle Bitterzoet, goed dat Blood Red Shoes terug is. Podiuminfo was er...