RECENSIE: Silence is Sexy - Everything you should know

Silence is Sexy - Everything you
recensie cijfer 2007-04-04 Als je als band een sound hebt die tegelijkertijd refereert aan de bombastische stadionrock van het populaire Coldplay en Keane, de post-punk/wave van hippe acts als Editors en Interpol en de noise van underground-helden Sonic Youth, dan lijkt een gouden toekomst zo ongeveer onafwendbaar. En als je dan ook nog eens een zanger in de gelederen hebt die regelmatig snikt en neuzelt als Thom Yorke en (in iets mindere mate) Billy Corgan dan kan er eigenlijk niks meer mis gaan. En toch is het nog maar de vraag of Everything You Should Know van Silence Is Sexy velen zal weten te bekoren.

Het prachtig sober vormgegeven album kent aanvankelijk een zeer sterke opening met ‘This Is Our Start?’. In de slipstream van die klasbak mogen ook ‘Stories Yet To Come’ en ‘Hurt’ er zeker zijn. En hoewel verderop ook nog wel het fris rockende ‘Reptiles’ en het meeslepende sluitstuk ‘Sympathy’ in positieve zin opvallen, weet het drie kwartier durende donkere waverock-album als geheel slechts matig te boeien en beklijven.

De gelaagdheid, de zacht-hard dynamiek en het laveren tussen steriliteit en ruwheid in textuur binnen de composities werkt op Everything You Should Know soms best pakkend. Maar hier en daar zorgt diezelfde aanpak er ook voor dat songs tot overdreven theatrale proporties worden opgeblazen. Daarbij komt dat de toch wat matige stem van Hendrik-Jan de Wolff over het algemeen juist wat vlak blijft waardoor deze bij intensieve consumptie wat op de zenuwen kan gaan werken.

Wanneer Silence Is Sexy eenvoudigweg recht vooruitgaat zonder al te veel poespas is ze op haar sterkst. Jammer dat juist die momenten hier zo schaars zijn. Gezien een aantal prima composities zakt Silence Is Sexy met Everything You Should Know zeker niet volledig door het ijs. Maar overrompelen doet het album evenmin.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Silence is Sexy Label:My First Sonny Weissmuller
Thomas Dybdahl - Science

Thomas Dybdahl - ScienceMet Science levert Thomas Dybdahl alweer zijn vierde album af. Over...