RECENSIE: Scarrots - The Sound of Being Lost

Scarrots - Sound of being lost
recensie cijfer 2007-04-07 De Leuvense (BE) groep Scarrots wordt gevormd door zes, up-tempo rock makende vrienden. Zelf omschrijven de Leuvenaren hun nieuwe cd The Sound of being Lost als "een explosie van melancholische dromerige rocksongs waarbij gitaren, synths en catchy zangelodieën vechten om aandacht." In tegenstelling tot wat deze veronderstelling doet vermoeden klinkt de groep erg sterk als één geheel. Leek het debuut van de band uit 2002 nog enigszins als een samengeraapt zootje nummers, hebben we hier wel degelijk te maken met een waar album. Dat mag ook wel voor een band die 3 jaar op zijn gat heeft gelegen, door het gebrek aan een vaste drummer.

De cd begint erg sterk met het nummer ‘Arrows of Light’. Qua muziek zeer aanverwant aan Interpol, maar dan met meer U2-achtige drumritmes en bijpassend Coldplay gitaargejengel. In de refreinen klinkt de zang als Morrisey. Een erg radiovriendelijk nummer met potentieel.
Voor een nummer met potentieel zelfs een nummer met veel potentieel.

‘Paradise Paralyse’ komt meer uit de “hardere” emo hoek waar de wieg van Scarrots stond. De hardheid vervaagt echter doordat er dezelfde productietechnieken gebruikt lijken als bij grotere Amerikaanse bands. Het klinkt voor mijn oren te gelikt voor een hard nummer, en te hard voor een gelikt nummer. Maar het schijnt dat er een enorme doelgroep voor dit soort muziek is. Tijdens dit nummer slaat echter mijn twijfel wat betreft uitgebalanceerde teksten toe. Het klinkt soms net te Bengels (als in Belgisch Engels) met relatief eenvoudige zinnetjes als “Ow you crazy devil”. Toch klinkt de muziek ook in de overige nummers relatief Brits.

Een vergelijking met The Get Up Kids zou niet misstaan. Hoewel ik na een paar keer alles gehoord te hebben, geen groots fan van de zangkwaliteiten van zanger Pieter, ik op sommige momenten een beetje moe wordt van de synthesizergeluidjes van Wim en eigenlijk vooral de strakkere stukken kan waarderen, klinkt deze plaat goed weg. Ik ben heel benieuwd hoe deze band live is. Er mag namelijk best wat franje af, zonder dat er dan per sé ingeleverd wordt.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Scarrots Label:Funtime Records
Low - Drums and guns

Low - Drum and GunsHet uit Duluth, Minnesota afkomstige trio Low maakt al sinds begin jaren...