RECENSIE: Jamie T - Panic Prevention

Jamie T - Panic Prevention
recensie cijfer 2007-03-28 Eén blik op het artwork van Panic Prevention zegt meer dan genoeg over wat Jamie T. je gaat voorschotelen met zijn nieuwe album. Van zijn kamer opruimen heeft deze Londenaar nog nooit gehoord en dat is precies wat je terughoort op de plaat van Jamie Treays. Complete chaos bestaand uit fragmenten uit het authentieke verleden gemixt met pure Britpop. Jamie's combinatie van verschillende muziekstijlen ben je zelfs nog nooit in je stoutste dromen tegengekomen.

Panic Prevention herbergt een smeltkroes van punk, ska, reggae, rock en hiphop waar een snufje blues natuurlijk niet mag ontbreken. Panic Prevention lijkt een postmodern pionierswerkje te herbergen, waarbij een mix van bijna onverenigbare stijlen niet geschuwd wordt. Deze branie gaat dan ook flink los met zijn gitaar en tapes van Dexy's Midnight Runners, The Clash en Elvis Costello. Vergeet vooral de kenmerkende The Streets-babbel niet om het plaatje van deze 21-jarige rebel compleet te krijgen.

De toon is in ieder geval gezet als hij de track 'Brand New Bass Guitar' opent met de Franse vervloeking van een croissantje. De quotes die her en der over de gehele plaat versnipperd zijn, laten weinig aan de verbeelding over. Jamie T. is namelijk niet geïnteresseerd in de heersende opinie in muziekland en lapt de klassieke regels met veel liefde aan zijn viersporenrecorder. Jamie T. doet gewoon lekker waar hij zelf zin in heeft en dat is precies wat je voor je kiezen krijgt met bont gemixte songs als 'Sheila' en 'Dry Off Your Cheeks'.

In de chaotische verwarring vind je opeens een akoestisch rustpunt en dat is een aardig slimme zet van de Brit, want 'Back In The Game' maakt duidelijk dat Jamie T. ook zonder zijn chaos sterk in de schoenen staat.

Jamie T. ruimt weer aardig de Britpop-kast op, want deze paniekzaaier uit tennisparadijs Wimbledon is de nieuwe belofte van de volgende britpopgeneratie.
Recensent:Roxana König Artiest:Jamie T Label:Virgin Music
Di-Rect - Di-Rect