RECENSIE: Rebekka Karijord - Mother Tongue

Karijord
recensie cijfer 2017-03-30 De Noorse Rebekka Karijord begon ooit met muziek te componeren voor films en dansvoorstellingen. Op een gegeven moment werd haar muziek ook op plaat gezet en tegenwoordig schrijft ze ook muziek die los staat van haar andere projecten. Karijord, die tegenwoordig in Zweden woont, kende een heftige tijd bij de geboorte van haar veel te vroeg geboren kindje, dat al na zes maanden ter wereld kwam. Het inspireerde haar tot het schrijven van sommige stukken op Mother Tongue dat ze onlangs uitbracht.

Hierop valt direct de wat ijzige en cinematische sfeer op die de plaat oproept, wat niet verwonderlijk is gezien haar achtergrond. De liedjes worden geduldig opgebouwd en klinken over het algemeen zwierig en herbergen een prettige rust. Het doet het meest denken aan een mix van Clannad, Tori Amos en Enya, om maar eens wat te noemen. Amos horen we bijvoorbeeld goed terug in het titelnummer ‘Mother Tongue’. De liedjes zijn over het algemeen vrij minimalistisch dat samen met de rust een bijna sereen gevoel opwekt. Over de ingetogen instrumentatie klinkt de loepzuivere hoge stem van Karijord. Luister maar eens naar het fraaie ‘Your Name’ dat hier en daar wat aangezet wordt met donkere elektronica.

Maar vooral kleurt Karijord met haar stem, die ze af en toe lenig en soepel gebruikt, maar ook door te spelen met effecten als delay en reverb. Dit doet ze juist niet in het een kleine liedje ‘Six Careful Hands’ waarbij ze met de tekst “light as a feather” lijkt te refereren aan haar kindje, dat in het begin een zeer breekbaar klein mensje geweest moet zijn. ‘I Will Follow You Into The Wild’ is een wat apart kort nummer met vervreemdende zang, voordat de plaat verder gaat met het aanstekelijke popliedje ‘The Orbit’. Dat laatste nummer is het meest uitbundige wat je op Mother Tongue zult tegenkomen. Geëindigd wordt met een nagenoeg a capella nummer, 'Mausoleum'.

Het is duidelijk te horen dat Rebekka Karijord heel veel ervaring heeft met het schrijven van minimalistische, maar toch zeer krachtige muziek. Haar achtergrond weet ze hier goed in te passen en het levert fraaie, krachtige composities op. Het draait vooral om de sfeer en de zang in haar muziek, die zo aan het begin van de lente de koude winterdagen in herinnering roept. Karijord weet dit alles zeer smaakvol en met veel gevoel te brengen.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Rebekka Karijord Label:CFK Records
Cover Homeshake - Fresh Air

Homeshake - Fresh AirHoewel hun namen slechts op minieme wijze van elkaar verschillen, zijn er...