RECENSIE: Batmobile - Brand New Blisters

Batmobile
recensie cijfer 2017-03-10 Batmobile is een Nederlandse psychobilly formatie die al zeker dertig jaar bestaat. Psychobilly is een kruisbestuiving van punkrock, rock ’n roll en rockabilly. De kans bestaat dat je nog nooit gehoord hebt van de band. Dat kan, de drie Nederlandse heren zijn na een aantal jaren afwezigheid (hun vorige album dateert uit 1997) weer terug op de bühne. Het gloednieuwe album Brand New Blisters is onlangs gepresenteerd op de vierde editie van het Scumbash festival. Tijd voor een kritische blik.

Na een paar songs is het oordeel al in zicht: weinig vernieuwends. Wie weleens een psychobilly band heeft gehoord is bekend met de formule: een surfgitaarrif en een slappende contrabas. Een song als ‘It’s Rock ‘n Roll’ doet erg denken aan ‘Ace of Spades’ van Motörhead. Later hoor je songs als ‘Rock & Rolland Alcohol’ en ‘From The Get Go’ die samen te vatten zijn als een herhaling van de titletrack. Natuurlijk kent de plaat ook een paar bovengemiddelde songs: ‘Fucked Up’, ‘Demolition’ en ‘Apeface’. Vooral de laatste is memorabel door het catchy refreintje. Echter op een album van vijftien songs is dat toch erg mager. Voor een band waar twee tribute platen aan zijn gewijd verwacht je toch iets meer.

Brand New Blisters is niet meer dan een aardige plaat. Het is fijn geproduceerd en het luistert vrij gemakkelijk weg. Maar de voornaamste reden om de plaat links te laten liggen is: het wijkt nergens af van het psychobilly pad. Grommende vocalen, swingende contrabaspartijen en een erg aanwezige Gretsch gitaar. Je moet er van houden. Liefhebbers van het genre zullen zich er ongetwijfeld niet zo aan storen, zoveel komt er niet uit op het gebied van psychobilly. En al helemaal niet van een band als Batmobile die hun sporen al lang en breed hebben verdiend.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Batmobile Label:Butler Records
Cover Orchestra Baobab - Tribute To Ndiounga Dieng

Orchestra Baobab - Tribute To Ndiounga DiengAl tientallen jaren geldt de Senegalese formatie Orchestra Baobab als het...