RECENSIE: Poppy Ackroyd - Sketches

Ackroyd
recensie cijfer 2017-10-27 De Britse dame Poppy Ackroyd is een moderne pianiste die, ondanks haar muziekstijl, niet bij het Erased Tapes label zit. De Britse zit bij het One Little Indian label (Björk, Ásgeir en SigurRós). Misschien ken je Poppy van Hidden Orchestra, een fusiongroep waar de dame vaak live te bewonderen was. Haar nieuwste werk, Sketches, is een voortzetting van haar vorige werken Escapement en Feathers. Muziekliefhebbers die haar eerder hebben gezien of gehoord zullen ongetwijfeld een groot deel herkennen. En dat is niet voor niets.

Het overgrote gedeelte van Sketches stond op de eerder uitgebrachte platen. Composities als ‘Birdwoman’ en ‘Rain’ zijn in een nieuwe jas gestopt, maar ‘Feathers’ is een exacte kopie. Echter voor laatstgenoemde is wel een argument op te voeren: de song staat als een huis. Stevig, rustgevend en opgenomen met aandacht voor de akoestiek. Dit geldt overigens ook voor de rest van Sketches, met als gevolg dat het album gemakkelijk weg luistert.

Snel hoor je het niet, maar wat de composities een moderne tint geeft is de toevoeging van samples. Live is het overduidelijk, maar op de plaat is het nagenoeg onhoorbaar. Het zijn de kleine details waar je het aan kunt horen; denk aan de regendruppels op ‘Rain’ en de rustgevende vogelgeluiden op ‘Birdwoman’. Het zorgt ervoor dat de warme pianoklanken een vleugje gevoel met zich meekrijgen. Het is niet geforceerd of overgeproduceerd en dat maakt van Sketches een geslaagd werk.

De plaat is te vergelijken met een kabbelende beek. Met een half oor is het prettig om naar te luisteren, maar bij volle concentratie valt het natuurlijke aspect veel meer op. Aanvankelijk klinkt het als een simpele en vermakelijke plaat, maar bij nader inzien lijkt er toch meer aan de hand. Vooral ‘Feathers’ en ‘Glass Sea’ zijn hoogtepunten. Poppy Ackroyd weet verschillende tempo’s naadloos in elkaar te vlechten alsof het haar natuurlijke gave is. Een echte aanrader voor liefhebbers van moderne klassieke muziek. Alleen jammer dat er aardig wat herkauwd materiaal tussen
Recensent:Frank de Jong Artiest:Poppy Ackroyd Label:One Little Indian Ltd
Cover Amy O - Elastic

Amy O - ElasticSlechts één jaar na het verschijnen van haar eerste album Arrow uit 2016...