RECENSIE: Susanna - Triangle

Susanna
recensie cijfer 2016-07-20 Een blik op de maar liefst 22 titels van Triangle creëert de verwachting van een verzameling spirituele muziekstukken, en die verwachting is geheel terecht. Gebaseerd op een openbaring die de Noorse in een vliegtuig kreeg, horen we Susanna de vele facetten van spiritualiteit en religie verkennen. Kenmerkend voor dit album is de grote hoeveelheid samenwerkingen (het gaat hier om een tiental) met voornamelijk Noorse jazzartiesten en het is Susanna goed gelukt om ondanks deze variëteit aan invloeden een constante sound te behouden gedurende het uur en de negen minuten die de plaat telt. Daarnaast is de korte duur van de afzonderlijke nummers opmerkelijk en hierdoor leent het album zich het best voor korte luistersessies, om te voorkomen dat de subtiele onderlinge verschillen in het niet vallen.

Een bijzonder interessant nummer is ‘Triangle’, voornamelijk gezongen, niet door Susanna zelf, maar door de Nederlandse vocaliste Jessica Sligter, aangevuld met enkele momenten dat de Noorse zelf meezingt, met als gevolg een betoverend effect. Daarnaast is op het gehele album zeker geen sprake van overdaad, maar de precies afgewogen hoeveelheid aan geluid komt gedurende dit nummer extra goed tot zijn recht. Het volgende (instrumentale) nummer, ‘Pyramid’ klinkt oriëntaals, wat enigszins afdoet aan de titel maar wederom een prachtige aanvulling is op de vele stijlen die deze plaat sieren.

Erg snel zal je de nummers van Triangle niet op de populaire radiozenders horen, maar voor de luisteraar die op zoek is naar een spirituele en meditatieve ervaring heeft dit album veel te bieden. Er zijn oneindig veel boodschappen te halen uit de soms aan mantra’s grenzende teksten en dit schept de mogelijkheid voor de luisteraar om een eigen invulling te geven aan de inhoud van de nummers. Het album is daarom een aanrader voor een bredere categorie liefhebbers dan op het eerste gezicht zou lijken, al is voor een volledige waardering van de muziek wel vereist dat de plaat al een aantal keren van begin tot eind geluisterd is.
Recensent:Tim Jongenelen Artiest:Susanna Label:It\'s All Happening
Cover Moderat - III

Moderat - III III is het derde wapenfeit van Moderat . Het Duitse drietal is de...