RECENSIE: Vollek - Blues Veur Joe

Vollek!
recensie cijfer 2016-04-04 In het Groningse Roden en bijbehorende regio werd er al lange tijd uitgekeken naar het debuut-album van de folk/bluesband Vollek!. Het wachten is nu eindelijk beloond want sinds kort is Blues Veur Joe, dat speciaal is opgedragen “Veur onze Moekes”, verkrijgbaar.
Het is een bijzondere verzameling liedjes geworden dat dit trio in de nabijgelegen Abbey Roden studios heeft opgenomen. Bekende melodietjes, op geheel eigen wijze semi-akoestisch uitgevoerd maar ook eigen composities treffen we op dit schijfje aan.

Er is veel aandacht besteed aan de stijlvolle, in zwart/wit gestoken, verpakking waarvan op de bijsluiter enige toelichting wordt gegeven op de teksten. Komt goed uit want de taal waarin wordt gezongen is namelijk onvervalst Grunnings en aangezien de liedjes bijzondere gebeurtenissen uit het leven van zanger en snarenvirtuoos Freddie bevatten, is het toch interessant om iets van de betekenis ervan mee te krijgen.

Zo maken wij kennis met het opgewekt klinkende ‘Billie’, een man met een verstandelijke beperking die elke dag naar de dagbesteding gaat en daar werkzaam is als bakker. Of de gevoelige titeltrack waarin Freddie terugblikt op het moment dat hij zijn eerste mondorgel kreeg van zijn moeder die een week later overleed. Mooi aansluitend op deze ingrijpende gebeurtenis is er ‘t Wotter’ dat een ‘Grunningse’ vertolking is van het overbekende ‘The River’ zoals we die van Bruce Springsteen kennen. Deze uitvoering heeft betrekking op jeugdherinneringen van Freddie en zijn broer Jaap tijdens de zware ziekte van hun moeder. De muzikale beperkingen worden prima gecompenseerd met het gevoel waarmee de muziek wordt uitgevoerd maar daar is dan ook werkelijk alles mee gezegd.

Zo wordt er maar liefst twaalf keer voortgeploeterd op een manier die op een zeker moment zelfs enige irritaties opwekt. Er moet toch zeker meer mogelijk zijn met een akoestische gitaar, mandoline, kazoo, viool en contrabass. Het trio doet er verder ook niet moeilijk over en bekent dolgraag iets van Hank Williams te willen spelen “maar in plaats van country klinkt het toch steeds weer rock ‘n roll”, aldus de band. Er zijn ergere dingen. Bijvoorbeeld ‘Wonderful Tonight’ van Eric Clapton dat voor de gelegenheid is omgeturnd in het hemeltergende ‘Wonderboar Vannacht’. De lokale liefhebbers, familie en vrienden zullen dolgelukkig zijn met Blues Veur Joe maar wij hopen dat het een regionale aangelegenheid blijft. De rest van de wereld zit hier namelijk echt niet op te wachten.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Vollek Label:Marista
Cover John Canoe - Actorboy

John Canoe - ActoryboySinds 2014 is er een surf/garagerocktrio uit Rome dat muziek maakt onder de...