RECENSIE: Die Aeronauten - Heinz

Heinz
recensie cijfer 2015-12-03 Rechtstreeks uit Schaffhausen, Zwitserland en al sinds 1991 bij elkaar, dan weet je genoeg: het gaat over Die Aeronauten. De Zwitsers maken een combinatie van pop en rock en vullen dat nader in met invloeden uit willekeurige andere genres. De teksten zijn voornamelijk Duitstalig, maar je kan ook je Engels, Zwitserduits en Frans even ophalen. De nieuwste plaat van diese leute heeft de toepasselijke titel Heinz en is alweer het negende studioalbum. Schrik niet, je hebt niets gemist en ook met deze plaat zal buiten de Duitstalige gebieden in de wereld geen doorbraak worden geforceerd.

Die Aeronauten trappen af met een track over hun stad. ‘Schaffhausen Calling’ is een funky eighties pop nummer, waarop de voetjes van de vloer kunnen. Schijnbaar zonder enige moeite stapt de band voor de titeltrack over op een meer rock georiënteerde sound, waarbij zelfs een fluit tevoorschijn wordt getoverd voor die knipoog naar de seventies. Blaxploitation-soundtrack? Natuurlijk, ook dat doen deze Zwitsers. Luister maar naar de instrumentale track ‘Ghost Detective’, dat tot de intrede van de blazers best cool klinkt. Het refrein van ‘Ottos kleine Hardcore Band’ kan lekker worden meegezongen, maar het nummer heeft verder veel te weinig pit. En dan, als uit het niets, verrast de band met een Nederlandstalig nummer. Afsluiter van het album is een cover van ‘Ik heb geen zin om op te staan’, de hit van Het uit 1965. Daarbij moet worden opgemerkt dat de Duitse band The Blizzards in 1966 al een Duitstalige cover van dit nummer deed met ‘Hab’ keine Lust heut aufzustehn’.

Heinz is een prima plaat. De nummers liggen lekker in het gehoor en zijn soms zelfs best catchy, de productie is in orde en bovenal straalt de band een positieve vibe uit. De plaat bevat echter ook een allegaartje van stijlen, dat is too much en de Zwitsers overtuigen simpelweg op geen enkel onderdeel. De band is enkel geloofwaardig als ‘Duitse’ feestband en of je daar blij van wordt, dat blijft hier in het midden.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Die Aeronauten Label:Cargo
Cover Maïa Vidal - You`re The Waves

Maïa Vidal - You`re The WavesDe Amerikaanse Maïa Vidal woonde in verschillende hoeken van de Verenigde...