RECENSIE: Odd Couple - Yada Yada

Yada Yada
recensie cijfer 2018-07-07 Odd Couple is sinds hun nieuwste album Yadayada al helemaal een raar koppel geworden: ze hebben namelijk een derde lid geïntroduceerd. De garagerockers uit Berlijn staan sinds 2015 bekend om hun rammelende geluid wat ze verrijken met snufjes spaghettiwestern muziek en electropop. Yadayada is hun derde album en staat als een huis.

Opener ‘Bokeh 21’ doet met het robotachtige Duitse spraakzang eerst denken aan al het moois wat de Neue Deutsche Welle te bieden heeft. Toch heeft het gitaarlijntje in dit nummer veel meer weg van moderne garagerock. De band zou zo op de festivalposter tussen Ty Segall en Thee Oh Sees kunnen staan. Met Duits als hoofdtaal en afbreken als doel doet Odd Couple denken aan bands zoals Die Nerven, maar ze onderscheiden zich van hun collega’s met unieke samples en de lengte van de nummers (zeven minuten is uitzonderlijk lang voor garagerock).

‘Stiff’ is het buitenbeentje op de plaat. Met een geinig kazoo-intro knalt het liedje uit je speakers. De Engelse teksten zijn een tijdelijke verademing van het Duitse geklets tot nu toe. Het volgende nummer ‘Vielfraß’ is een van de singles van Yadayada, wat niet erg voor de hand ligt. Het is een van de meer traditionele garagesongs van de hele plaat en niet per se eentje die bij blijft. Odd Couple moet het juist hebben van hun buitenaardse sound en hoeft niet te proberen om de standaardroute te nemen.

Op de Bandcamp van Odd Couple zweert een fan: “This is the future of rock.” . ‘Fangdannan’ en het laatste nummer ‘Westend’ zijn goede voorbeeld van die futuristische sound die deze band met zich meedraagt. ‘Westend’ is de soundtrack voor een ruimte ondekkingstocht en eindigt met een hoop gitaargeweld en als slot een echt warp geluid. Odd Couple is de ruimte in geschoten, en de luisteraar daarmee ook.
Recensent:Joëlle Koorneef Artiest:Odd Couple Label:Cargo
Cover Death Alley - Superbia

Death Alley - SuperbiaDe Amsterdamse band Death Alley heeft aardig roerige tijden achter de rug....