RECENSIE: John F. Klaver Band - The Edge

John Klaver
recensie cijfer 2015-03-29 De John F. Klaver Band is een graag geziene gast binnen het Nederlande bluescircuit. Twee maal won het gezelschap de Dutch Blues Challenge. The Edge is alweer het vierde album van de band. Naast zanger en gitarist John F. Klaver bestaat de band ook uit Eric Dillsse op drums, Iris Sigtermans op basgitaar en afwisselend Bob Fridzema en Pascal Lanslots op het Hammond orgel. De muzikanten mochten voor deze plaat ook enkele opnamen maken in de legendarische Sun Studios. Deze zijn vrij verkrijgbaar op de website van John F. Klaver.

Op The Edge bestrijken de muzikanten het volledige bluesspectrum. De plaat opent funky met ‘You Make Me Feel So Alive’. Het is een dansbaar nummer dat tot een climax komt met een gitaarsolo. Het Hammond orgel klinkt duidelijk op de achtergrond. Een meer jazzy benadering vind je terug op ‘Make It So’. Er is een centrale rol voor de saxofoon die speels begeleid wordt door de rest van de band. Er is ook ruimte voor echte, emotionele slowblues. ‘I Still Believe’ en ‘Heartful of Blues’ vormen daar het bewijs van. John F. Klaver gaat in het eerste nummer in duet met Wies Ingwersen. Emotioneel zingen beide op het lang uitgerekte nummer. Een gitaarsolo in de stijl van Gary More vormt het hoogtepunt van het nummer.

Met The Edge levert de John F. Klaver Band een album af dat de gevarieerdheid van de blues onderstreept. Het is duidelijk dat het hier om goede muzikanten gaat en de nummers zijn allemaal dik in orde. Door de grote gevarieerdheid wil de plaat echter niet beklijven. Je blijft je dan ook afvragen waarom er geen duidelijke keuze voor een substroming gemaakt is. Sterke slowblues nummers worden opgevolgd door funky ritmes. Dat maakt dat The Edge moeilijk aansluit bij een bepaalde stemming en/of moment van de dag.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:John F. Klaver Band Label:Broere Promotion
Cover Will Butler - Policy

Will Butler - Policy Will Butler , broertje van Win Butler. Beiden van een Band wiens naam en...