RECENSIE: John F. Klaver Band - Wheels In Motion

Cover John F. Klaver Band - Wheels In Motion
recensie cijfer 2013-01-14 De John F Klaver Band bewees met twee albums en een reeks concerten in Nederland reeds een degelijke bluesband van eigen bodem te zijn. Vorig jaar won het gezelschap bovendien ook nog de Dutch Blues Challenge en schopten ze het tot de halve finale van de International Blues Challenge in Memphis. Wheels In Motion is de titel van hun nieuwste plaat. Groot voorbeeld Matt Schofield is reeds fan van de John F Klaver Band.

Nog steeds ademt het project een grote liefde voor de bluesmuziek. Het Hammondorgel jankt lekker, de gitaren komen heerlijk uit de hoek en bovenal wordt er ook op voortreffelijke wijze gebruik gemaakt van een mondharmonica. Helaas wordt het laatstgenoemde instrument niet op alle nummers ingezet. Deze muzikaliteit spettert vooral van één van de twee instrumentale nummers af. ‘Gimme Summo’ geeft het jankende orgel een heerlijke hoofdrol.

Vanzelfsprekend is de echte hoofdrol weggelegd voor gitarist John Klaver. Dit doet hij uitstekend. Hij laat horen de verschillende facetten van de blues uitstekend in de vingers te hebben. Het lang uitgesponnen ‘Moment For Two’ is een bluesballade. Daaropvolgend, tijdens ‘Secret Little Medicine’, richt het gezelschap zich meer op de countryblues.

Met het derde album Wheels In Motion laat de John F Klaver Band horen de blues meer dan uitstekend in de vingers te hebben. Hoewel de band rond een gitarist gevormd is, schuift de nadruk van de muziek nergens overvloedig naar de jankende gitaar. Hiermee is de muziek beter geschikt op de achtergrond dan die van collega bluesrockers als Walter Trout. Dat de cd dan weinig origineel is en het gezelschap nog niet over een eigen geluid beschikt, vormt slechts een klein smetje op deze derde plaat.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:John F. Klaver Band Label:Coast To Coast
Cover Arthur Adam - Pulse

Arthur Adam - Pulse Arthur Adam (1980) is een Nederlandse singer-songwriter die met Pulse...