RECENSIE: The Sidekicks - Runners In The Nerved World

Sidekicks
recensie cijfer 2015-04-12 Soms zegt een label meer dan een bandnaam. Epitaph is nogal een grote naam binnen de muziekwereld en vooral bekend voor het uitbrengen van legendarische punkrockplaten en het herkennen van een heleboel groot talent uit die wereld. The Sidekicks is een veel minder bekende naam. We kregen ooit twee EP’s van een band met die naam, maar dat waren Nederlanders die inmiddels niet meer als The Sidekicks spelen.

Nee, deze heren die onder de vlag van Epitaph varen komen uit de Amerikaanse staat Ohio. En ze maken niet bepaald de muziek waar Epitaph zich normaal in specialiseert. Ook al rammen de drums soms even lekker door, zoals in ‘Blissfield, MI’, de sound is onmiskenbaar geënt op een meer gruizig en basloos geluid, die vaak door indiebands wordt gehanteerd. Niks stevige punk, maar lichtvoetig gitaarspel en hoge, zoetgevooisde zang.

Dat komt maar deels tot zijn recht op Runners In The Nerved World van het drietal. De wat saaie voorzijde van de cd spreekt wat dat betreft boekdelen over wat er op het schijfje staat. Het geheel heeft weinig om het lijf en spreekt op geen enkele manier het gevoel van de luisteraar aan. Die hoort best aardige liedjes langskomen op de eerste helft van de plaat, maar moet aan het einde constateren dat het niveau langzaam daalde en dat hij hier vooral van doen heeft met achtergrondmuziek.

Hoogtepunt is ‘Everything In Two’s’, het tweede nummer van de plaat. Niet dat die track nu echt veel voorstelt. Het plichtmatige solootje aan het begin, de redelijk voorspelbare opbouw en het weinig inventieve akkoordenschema doen het liedje niet opvallen in een grote playlist, maar op dit album is het een aardig nummer dat na een paar luisterbeurten blijft hangen in je kop en zich zomaar kan ontpoppen tot een dansbaar hitje in je persoonlijke collectie.

Desondanks: buiten een paar andere hoogtepuntjes moet toch geconstateerd worden dat The Sidekicks een aardig album hebben afgeleverd, maar niet meer dan dat. Het geheel is te dun en heeft te weinig om het lijf.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:The Sidekicks Label:Epitaph
Cover Inlakech - Elephants

Inlakech - ElephantsWanneer je op zoek bent naar een band met veelzijdigheid, zit je bij...