RECENSIE: Het Universumpje - De Grenzen Van Het Toelaatbare

Universumpje
recensie cijfer 2015-02-26 “Stop je vingers in je oren en ervaar de beleving”. Met deze woorden stelt Het Universumpje hun debuutalbum De Grenzen Van het Toelaatbare voor. En gelijk hebben ze. In iets meer dan een half uur laat het Utrechtse kwartet de luisteraar alle hoeken van de kamer zien: raggende gitaren, schreeuwende teksten en harde, strakke drums. Stonerrock, maar dan in het Nederlands.

Over Het Universumpje zelf is weinig bekend. De man achter het project is Jacob van de Water, bekend van onder andere Eefje de Visser en Most Unpleasent Men - niet meteen acts die je associeert met harde gitaarmuziek. Van de Water, die bijna alle teksten voor zijn rekening heeft genomen, laat hierdoor zien dat hij een muzikale duizendpoot is. Geen genre is hem te gek.

Met titels als ‘Verzin Zelf Maar wat’ en ‘Met Je Bek’ is een vergelijking met De Raggende Manne niet ver weg, al dan niet omdat Bob Fosko ook mee zingt op de plaat. Toch schuilt er een diepere betekenis achter de op het eerste gezicht niets zeggende teksten. Zo gaat ‘Ze Zeggen’ over het klakkeloos overnemen van meningen en single ‘Groene Bananen’ over de gejaagdheid van het dagelijkse leven: “Ik ben nog steeds bij mijn volle verstand maar ik heb geen gedachten. Alles moet op voordat de zon verbrandt”. Tekstueel laat Van de Water zien dat hij van veel markten thuis is en een rijker vocabulaire heeft dan menig Nederlandstalig artiest.

Hoewel de korte langspeler snel voorbij gaat, is er van alles te horen. Van rechttoe rechtaan rocksongs als ‘Wakker’ tot verkapte rock-’n-roll nummers als ‘Er Knaagt Iets Aan De Tempelwand’. Zelfs van oosterse invloeden is Het Universumpje niet wars. Het doet op momenten denken aan Eagels of Death Metal, Queens of The Stone Age en misschien dichter bij huis, De Staat. Het album valt en staat wel bij Nicky Hustinx’ strak ingespeelde drums, dat het hart van de plaat vormt. Misschien daarom wel de knipoog op het einde van ‘Ze Zeggen’ naar Ringo Starr’s “I got blisters on my fingers” uit Helter Skelter.

Of Het Universumpje de Nederlandse Queens of the Stone Age gaat worden valt nog te bezien, maar dat Jacob van de Water één van de betere muzikanten van de volgende generatie Nederlandstalige muziekmakers gaat worden, dát staat buiten kijf.
Recensent:Fabian de Bont Artiest:Het Universumpje Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Wilco - What`s Your 20?

Wilco - What`s Your 20? What’s Your 20? Essential Tracks 1994-2014 is voor een verzamelalbum een...