RECENSIE: Benjamin Clementine - At Least For Now

Benjamin
recensie cijfer 2015-02-25 Het verhaal van singer-songwriter Benjamin Clementine is niet iets dat je dagelijks te horen krijgt. De jonge Brit met Ghanese roots pakte namelijk op een dag zijn spullen en liet Londen achter zich om af te reizen naar Parijs, waar hij zijn dagen vulde als straatmuzikant zonder vaste verblijfplaats. Tijdens een van zijn optredens in een metrostation werd hij ontdekt door het Franse platenlabel Behind, wat het begin betekende van een veelbelovende carrière. Twee EPs, uitverkochte zalen en diverse televisieoptredens later is hier debuutalbum At Least For Now, waarop Benjamin de luisteraars meeneemt op reis langs al deze avonturen.

Vanaf de eerste noten van ‘Winston Churchill’s Boy’ is het duidelijk dat Clementine niet alleen op papier een unieke persoonlijkheid is. Het rijke scala aan stijlen en technieken dat je voorbij hoort komen maken zijn werk niet bepaald geschikt voor hokjes. Blues, folk, jazz, soul en zelfs opera wisselen elkaar in rap tempo af. Zijn warme, maar overrompelende stem (vaak vergeleken met Nina Simone en Antony Hegarty) en kundige pianospel vormen echter een solide rode draad, en maken er een indrukwekkend geheel van met een theatraal tintje.

Benjamin’s zelfgeschreven teksten zijn te omschrijven als poëtisch en doorspekt met emotie, wat niet gek is voor iemand die zich laat inspireren door diverse dichters en chansonniers. Zowel zingend, mompelend als sprekend worden ze op je afgeschoten als pijlen die hun doel maar zelden missen. Zo vertelt de zanger door middel van het nummer ‘Adios’ hoe hij zijn vertrek uit Engeland ervaren heeft, en deelt hij zijn eenzaamheid met de luisteraars via ‘Cornerstone’ op een manier waardoor je het gevoel krijgt meegezogen te worden in zijn woorden.

Alles bij elkaar opgeteld een zwaar album dat van begint tot eind weet te boeien en verwonderen. Het is bijna jammer dat er niet meer nummers op staan, al is dat een kwestie van geduld. We zullen namelijk zonder twijfel meer te horen krijgen van dit eigenzinnige talent!
Recensent:June Ten Have Artiest:Benjamin Clementine Label:Universal
Cover John Coffey - The Great News

John Coffey - The Great NewsZij die zich Nederlands en groot muziekliefhebber noemen, kan het de...