RECENSIE: Kelela - Cut For Me

Klela
recensie cijfer 2015-06-03 2013 was het jaar van Kelela. Deze Amerikaanse r&b artieste, vernoemd naar een plaats in Ethiopië (waar ook haar wortels liggen), verscheen vanuit het niets en ging rechtstreeks naar de top met haar mixtape Cut 4 Me. Dit debuut schitterde op alle eindejaarslijstjes vanwege de experimentele sound en fraaie stem van de zangeres. De mixtape is recentelijk opnieuw uitgebracht als deluxe editie, met behalve de dertien originele nummers een extra schijf met bewerkingen door diverse DJ’s en producers.

Op Cut 4 Me komen twee hele verschillende werelden samen. Op jaren negentig r&b geïnspireerde zang wordt verenigd met beats uit de donkerste hoekjes van de dance, grime en dubstep. Vanwege Kelela’s netwerk in deze scene kreeg ze hulp van zeker niet de minste producers die speciaal voor dit project beats voor haar opnamen. Zo schoven Jam City, Bok Bok, Girl Unit, Kingdom en Nguzugnuzu aan achter de mengpanelen, wat resulteert in een muzikale omlijsting om door een ringetje te halen.

Een goede combinatie die toegankelijk is voor liefhebbers van beide stromingen en alles er tussen in. Het enige jammere is dat Kelela niet helemaal het onderste uit de kan lijkt te halen met haar vocalen, waardoor de plaat op dit vlak maar wat voortkabbelt. Dat ze prachtig kan zingen staat vast, maar als ze haar stem net zo grensverleggend zou inzetten als de productie was er op dit album niets aan te merken geweest. Als je om de niet al te aantrekkelijke cover, die niet meteen uitnodigt om de plaat mee te nemen, heen kunt kijken tenminste.

Voor de liefhebber is er de tweede schijf met acht nieuwe versies van onder meer ‘Go All Night’ en ‘Send Me Out’. De inmiddels bekende producers hebben hun werk een nieuw jasje gegeven, maar ook staan er bijdragen op van MikeQ, Rizzla, Neana en Massacooramaan. Een mooie collectie die bewijst dat Kelela’s werk na twee jaar nog steeds interessant is.
Recensent:June Ten Have Artiest:Kelela Label:V2 Records
Cover Darkness Falls - Dance And Cry

Darkness Falls - Dance And Cry Darkness Falls is een populair Deens duo dat zich specialiseert in donkere,...