RECENSIE: Ex Hex - Rips

Rips
recensie cijfer 2014-11-21 Er zijn bands die na een jaar pas een keer hun eerste optreden hebben. Ex Hex hoort daar niet bij. Die bestaan een jaar en hebben een eerste album al af. Nu moet daarbij direct gesteld worden dat het scheelt dat Mary Timony de frontvrouw is van het drietal en zij heeft haar sporen al wel verdiend in de muziekwereld. Dan gaat het allemaal wat sneller.

Maar toch is het een wapenfeit dat Rips er zo snel ligt. Wie echter goed luistert naar de plaat, snapt hoe dat kan. De liedjes zijn voorspelbaar qua muziek, teksten en sound. Wie drie tracks heeft gehoord, kan voorspellen hoe een vierde wordt afgemaakt als die pas halverwege is. De meiden hebben er duidelijk niet de moeite voor genomen om eventjes te gaan zitten en er echt wat interessants van te maken.

Anderzijds, het genre garagepop vraagt ook niet om de meest ingewikkelde toestanden. Nee, het is toch vooral de bedoeling dat er energie wordt overgebracht en dat er een beetje meegezongen kan worden. En dat is prima gelukt. De simpele, maar prima in tune gezongen refreintjes zijn daar de belangrijkste aanjager van. Een liedje als ‘How You Got That Girl’ heeft ook nog eens een catchy riffje onder het refrein en dan is het prima.

Zo moeten we Rips dus niet zien als een werkje waarin alles op en top in orde moet zijn. Het is als zo’n spijkerbroek waar hele gaten in zitten, en waar dat dan bij hoort. Als het je niet aanstaat, donder je maar op. De meiden hebben wat dat aangaat prima begrepen waar het om gaat; leuke liedjes, goede sfeer en een lekkere dosis arrogantie. Dat is wel we willen en dat krijgen we. Bovendien doet de manier van opnemen de liedjes alleen maar goed. Het geheel is schoon, maar niet gepolijst. Er zit een lekker mid-fi, rouw randje aan Rips.

Toch is het jammer dat er niets iets meer gebeurt. Een liedje met een iets andere insteek had het album kunnen breken en kunnen voorkomen dat er toch een verzadiging optreedt. Ook was het aangenaam geweest als Timony zich qua zang toch iets meer had ingespannen, want nu blijft het allemaal wel heel vlak en stabiel. Die kritiekpuntjes daar gelaten, is dit een gemoedelijk album dat het vooral goed doet als achtergrondplaat of als feestmuziek in een smoezelige kroeg.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Ex Hex Label:Merge Records
Cover Counter Jib - Mirk & Marvel

Counter Jib - Mirk & MarvelRuim een maand geleden stak ondergetekende zijn waardering voor Counter Jib...