RECENSIE: The Story So Far - Songs Of

Story
recensie cijfer 2014-08-11 Met het vorig jaar verschenen tweede wapenfeit What You Don't See leverde The Story So Far een van de betere platen van het afgelopen jaar af. Het poppunkgezelschap wist met een gevarieerd album met daarop interessant gitaarwerk en overtuigende, rauwe vocalen een groter publiek aan te trekken, doch dicht bij de eigen identiteit te blijven.

Na een aantal tours, waaronder ook enkele als headliner, brengt de band een akoestische EP uit met een uitvoeringen van enkele songs van What You Don't See, evenals een nieuw nummer en een cover. De EP begint met een akoestische versie van 'The Glass', een favoriet van ondergetekende en een song die zich vooral kenmerkt door veel rauwheid en emotie. Ook deze elementen keren terug in de akoestische versie waar de tweede stem voor een extra laag zorgt. 'Navy Blue' is een compleet nieuwe track en klinkt, ondanks de simpele opbouw en inhoud, toch indrukwekkend. De song had wat dat betreft net zo goed op What You Don't See als afsluiter kunnen fungeren.

Naarmate de songs vorderen, valt het vocale bereik van frontman Parker Cannon wat meer op. Ook al zijn de songs langzamer in tempo, de rauwheid blijft. 'All Wrong' krijgt een korte akoestische versie die, net als op What You Don't See, overloopt in 'Bad Luck'. Waar het nummer op het vorige album wat druk was, krijgt de song hier juist wat meer ruimte en klinkt het nog overtuigender.

De afsluiter is 'Waiting In Vain', wat een cover is van Bob Marley. Een opzienbarende keuze, gezien een reggaesong niet het eerste is waar je aan denkt bij een cover door een poppunkband. Bij de eerste akkoorden en klanken krijgt het nummer echter al gelijk een 'vibe', waardoor de song doorspekt is met een zekere soort oprechtheid. Het ritmische van het origineel houdt de band goed vast.

Soms pakken akoestische versies van nummers totaal niet goed uit; de essentie mist, de vocalen passen niet bij het lage tempo of een goed nummer verandert in een draak van een song. Songs Of herbergt echter niks van dit alles. De versies van 'The Glass' en 'Bad Luck', evenals de Marley-cover 'Waiting in Vain' laten horen dat The Story So Far tot meer in staat is dan snelle, volle en dynamische poppunksongs. De heren hadden van deze EP net zo goed een full length LP kunnen maken, want dit smaakt naar meer!
Recensent:Edward Kerkhof Artiest:The Story So Far Label:Pure Noise Records
NA

New Adventures - Station ZeroTegenwoordig lijkt het de normaalste zaak van de wereld dat de provincie...