RECENSIE: S. Carey - Range Of Light

Carey
recensie cijfer 2014-05-24 In de schaduw staan van je frontman. Het overkomt veel vakbekwame bandleden. Hoe vaak komt het immers niet voor dat je als muziekliefhebber wél de frontman van een band kent maar werkelijk geen flauw benul hebt wie de andere bandleden zijn? Pianist en percussionist S. Carey is zo’n in de schaduw staand bandlid. Hoewel zijn solodebuut All We Grow in 2010 reeds het levenslicht zag, maakt de Amerikaan op redelijk anonieme wijze deel uit van de band Bon Iver, waarin hij in de schaduw van meesterbrein Justin Vernon moet vertoeven.

Het is echter veelzeggend dat Carey’s tweede soloalbum Range Of Light opgenomen werd in de persoonlijke opnamestudio van Vernon. Carey blijkt, naast een uitstekend bandlid, namelijk ook nog eens een uiterst getalenteerde componist te zijn. Zijn tweede album grossiert immers in sfeervolle nummers die in een soort van ambient-achtige vorm gegoten zijn. Carey’s ingetogen zangstem en de rustieke pianoklanken dragen de songs en worden veelal aangevuld door subtiele gitaarklanken, rustige strijkers en een steeds veranderende keur aan andere instrumenten (zoals in ‘Glass/Film’ en ‘Creaking’).

De akoestische gitaar komt voor het eerst wat prominenter naar voren in het mooie ‘Fire-scene’ en Vernon draagt vocaal onder andere zijn steenje bij op het sterke ‘Crown The Pines’ dat soms zelfs even met triphop lijkt te flirten. Dat de sfeerzetting de grote kracht van het album is, staat dan ook buiten kijf. Die mooie sfeerzetting wordt misschien nog wel het best gekarakteriseerd door het ijzersterke ‘Alpenglow’, dat gedragen wordt door een bedwelmend pianomotiefje, zachte strijkers en galmende vocalen.

Het getokkel van een harp luidt vervolgens ‘Fleeting Light’ in, dat het meest extraverte nummer van de plaat is. Het rustieke beeld dat de muziek tot dan toe schetste wordt hierin enigszins verstoord en hoewel het refrein niet onaardig is, komt het nummer binnen het geheel ietwat gekunsteld over. Het grotendeels akoestische ‘The Dome’ belichaamt tot slot de folkkant van Carey waarna je met afsluiter ‘Neverending Fountain’ het album alsnog met een tevreden gevoel mag verlaten.

Range Of Light is geen lichte kost. Het is een sfeervol document dat, voor de meest intense beleving, als één geheel beluisterd dient te worden. Mede door de nodige ambient-invloeden voelt Range Of Light namelijk als een soort van bezinnende reis. Al zwevend over bosrijke gebieden en hoge bergtoppen maant Carey je om tot jezelf te komen. Soms laat hij de teugels daarbij ietwat vieren, waardoor je hem dreigt te verliezen, maar over het algemeen is Range Of Light een passende soundtrack voor menige mentale reis.
Recensent:Mick Claessens Artiest:S. Carey Label:Jagjaguwar
Cover We Are Catchers - We Are Catchers

We Are Catchers - We Are Catchers We Are Catchers is Peter Jackson (nee, niet de regissseur) uit Liverpool....

Cover EMA - The Future's Void

EMA - The Future`s Void Hoe verhouden mensen zich tot technologie en wat zal de toekomst ons brengen?...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT