RECENSIE: Aidan Knight - Small Reveal

Aidan
recensie cijfer 2014-04-08 De Canadese Aidan Knight wordt meestal onder het singer-songwriter genre gecategoriseerd, maar met zijn nieuwe album Small Reveal wordt meteen het tegendeel bewezen. Zijn muziek is veel meer dan alleen de man en zijn gitaar. Samen met zijn band heeft hij dan ook, weliswaar onder zijn eigen naam, na twee jaar een nieuw album uitgebracht dat in Nederland op 31 maart is verschenen.

Met Small Reveal borduurt de band verder op de sound van de eerste plaat, Versicolour, alleen dan hier en daar nog iets uitbundiger. Door de toevoeging van meer instrumenten dan dat we van hem gewend zijn, zoals de viool die subtiel om te hoek komt kijken in het eerste nummer ‘Dream Team’, weet hij heel langzaam toe te werken naar iets dat lijkt op een hoogtepunt. Vanaf de tweede track ‘A Mirror’ zakt het echter weer lichtelijk in en blijft het geheel voor een tijdje in een dromerige en rustige sfeer hangen. ‘You Will See The Good In Everyone’ zorgt uiteindelijk voor een keerzijde in het geheel, maar dit is echter ook van korte duur. Bij ‘Creatures Great & Small’ wordt de muziek lichtjes opgezweept door de samensmelting van het geluid van diverse snaarinstrumenten. Daarbij neigt tegen het einde het nummer iets meer richting het folk genre te gaan. Mede door het denderende en diep-klinkende geluid van de drums en de ietwat meer prominent aanwezige gitaar.

Desalniettemin weet Knight wel goed uit te pakken met zijn teksten die op hun beurt ook weer aansluiten bij de muziek. Zo gaat hij daarmee bij nummers als ‘Skip’ en ‘Dream Team’op een mysterieuze wijze flink de diepte in en wordt er niet bepaald een vrolijke toon aan de muziek gegeven. Wel wordt er veel aan de verbeelding overgelaten en word je hiermee getriggerd om je eigen invulling aan deze teksten te geven.

Kortom, Aidan Knight heeft met Small Revealeen bijzondere prestatie neergezet wanneer het gaat over composities en arrangementen, maar verder kent de plaat weinig hoogtepunten en lijkt het nergens naartoe te gaan. Eigenlijk past dit album perfect in het plaatje van een luie zondagmorgen en is het een plaat om even flink bij weg te dromen. Luister dit alleen niet met als doel om opgevrolijkt te worden, want dat zit er in dit geval niet in.

Aidan Knight is 7 mei te bewonderen in het Rotterdamse Rotown en een dag later in het Amsterdamse Paradiso.
Recensent:Jennifer Worrell Artiest:Aidan Knight Label:InsideOut Music
Cover Tommy Ebben - Tommy Ebben