RECENSIE: Katadreuffe - Malconfort

Katadreuffe
recensie cijfer 2014-01-20 De Amsterdammers van Katadreuffe vonden het na een aantal smakelijke voorproefjes eindelijk tijd voor een volwaardig album. Vernoemd naar een hoofdpersonage uit het oeuvre van Ferdinand Bordewijk vielen ze in 2009 direct op met de EP Quel Gargantua!. De start van Malconfort mag er, geheel in de lijn der verwachting, zijn. Een eigenzinnige mix van allerlei aan rock gelieerde stijlen zorgt keer op keer voor een overdonderende ervaring.

Het chaotische karakter van de muziek doet denken aan een band als 65daysofstatic. De elektrische gitaren zijn leidend, zoeken voortdurend het avontuur op. Qua speelsheid doet Katadreuffe niet onder voor And So I Watch You From Afar. ‘A Sore Thumb’ is nog krankzinniger dan het openingsnummer. Drummer Timothy Plevier is het energieke verbindingsstuk van de band. Met zijn stevige klappen houdt hij de boel bij elkaar.

Twee labels die de Nederlandse undergroundmuziek een warm hart toedragen, Narrominded en Subroutine, hebben samen hun schouders onder Malconfort gezet. Dat geeft al aan dat Katadreuffe een band met perspectief is. Het is des te jammer dat het bij de productie grote steken heeft laten vallen. Dit album knalt weliswaar uit je speakers, maar wel constant met de handrem erop. ‘Mutatis Mutandis’ bewijst dat de heren ook de gangbare rock onder de knie hebben. De continue smet van de zwakke productie doet geen recht aan deze kunde. Zanger Maarten Broekhuizen is moeizaam te verstaan. Door weinig variatie in toonhoogte bij zijn zang is dit sowieso niet het sterkste punt van de band.

Bij ‘Universal’ is er een productietrucje uitgehaald. Alles is ver naar de achtergrond geduwd en je wacht op het moment dat het begint te razen. Dat moment komt niet en daardoor is het een vreemd tussendoortje. De laatste drie heerlijk chaotische nummers weten dit zonder problemen goed te maken. Malconfort bevestigt de klasse van Katadreuffe, maar er lijkt nog veel meer in het vat te zitten.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Katadreuffe Label:Narrominded
Cover Clean Pete - Al Zeg Ik Het Zelf

Clean Pete - Al Zeg Ik Het ZelfEén van de meest opvallende nieuwe verschijningen in de Nederlandse...