RECENSIE: Hydrus - Nodes

Hydrus
recensie cijfer 2013-11-21 Het kleine Nederlandse label Narrominded blijft dapper opboksen tegen de grote jongens. Acts als Katadreuffe, Spoelstra en Hunter Complex zijn slechts in kleine kringen bekend, maar het is goed dat er een plek is waar ze hun muziek uit kunnen blijven brengen. Dat geldt ook voor Hydrus. Je in Nederland bezighouden met IDM is sowieso geen big business, maar het rekt het muzikale landschap in ieder geval op. Nodes is een welhaast ambachtelijk gemaakt album. Hydrus houdt immers niet van lenen en de beats, bassen en synths zijn dan ook afkomstig uit zelfgeschreven software.

De warme klanken die hieruit voortvloeien vallen direct op. In ‘Vertex’ komt er na een minuut een beat onder waar Hydrus vervolgens op voortborduurt. Het nummer bouwt laag voor laag op, maar tegelijkertijd vallen er ook elementen weg zodat het niet té druk wordt. ‘Micronaut’ bevat een interessante tegenstrijdigheid tussen dromerige klanken en een ongepolijste beat.

Een kleine tien jaar geleden bracht het duo een plaat uit met Kettel en zij delen de jazzy inslag van hun elektronica. Hier schiet ‘Bato’ te ver in door. Een wel erg laidback beat valt in het niet bij andere nummers en de scratchgeluiden doen gedateerd aan. Het tweede deel van Nodes is überhaupt slordiger. Fraaie lijntjes benutten niet hun volledig potentieel en de rauwe afsluiter ‘Drose’ ontbeert een climax. Bij een industrial-achtig nummer kan het toewerken naar een gerichte uitbarsting geen kwaad.

Dat neemt niet weg dat er een aantal sterke tracks op het album staan en ‘Black Soap’ spant wat dat betreft de kroon. Een stuiterende breakbeat – hallo Aphex Twin – knalt uit de speakers. Op de achtergrond zijn echter donkere soundscapes te horen die de speelse elektronicafoefjes toch een dreigende kant geven. Het is alsof je constant alert moet zijn op alsmaar sluimerend gevaar. Zo is Hydrus op zijn best.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Hydrus Label:Narrominded
Cover Charlie Jones - Love Form

Charlie Jones - Love Form Charlie Jones laat met zijn debuutalbum een jarenlange dienstbare...