RECENSIE: Bing Ji Ling - Por Cada Nube...

Bing Ji
recensie cijfer 2013-12-24 Bedrog kan een keuze zijn. Een albumhoes zo grotesk maken dat geen mens verwacht dat er enorm funky muziek op de cd zelf staat, is daar een voorbeeld van. Net als jezelf Bing Ji Ling noemen als langharige gast met een bril. Zo ziet een Chinees er doorgaans niet uit, is het wel? Overigens, Bing Ji Ling vertaald naar het Engels is ‘Ice Cream’. De man is een cornetto in de muziek.

Maar alle gekheid op een stokje en alle rariteiten - of kunnen we in het geval van deze artiest meer spreken van excentrieke uitspattingen - Por Cada Nube klinkt heul errug lekker. Laten we die albumtitel ook maar even vertalen overigens: dit Spaanse zinnetje betekent 'voor elke wolk'. Weet u dat ook weer.

Het slechts acht nummers tellende album bevat een mix van disco en funk, met een soul-achtige opener. De geoefende luisteraar zal vier liedjes herkennen en inderdaad, dit zijn covers. Bing was met zijn band Phenomenal Handclap Orchestra in een studio en raakte, als we op het persbericht afgaan, zo geïnspireerd door de daar hangende gouden platen aan de muur, dat hij een paar tracks ging coveren.

Vandaar dat we tweemaal Hot Chocolate horen ('Every 1`s a Winner' en 'You Could Have Been A Lady'), 'I Don't Wanna Lose You' van Kandidate en John Miles' 'Stranger In The City'. Het fijne is dat Bing van elk van deze krakers uit de jaren '70 een eigentijdse versie heeft weten te maken, zonder afbreuk te doen aan het karakter van de track. Zonder veel opsmuk en schijnbaar moeiteloos worden de nummers tot een ijsjesversie omgetoverd en die versies klinken stuk voor stuk prima.

Misschien nog wel knapper is het dat Bing - die overigens eigenlijk Quinn Luke heet - vier extra nummers heeft gemaakt die perfect passen bij de covers. Als je niet zou weten dat er covers op Por Cada Nube staan, zou je gerust geloven dat hier een album als eenheid is geschreven. Met een goed gevoel voor ritme en een weloverwogen funky sound worden de acht tracks tot één geheel. Precies waar het nodig is wordt er even buiten de lijntjes gekleurd, zoals bijvoorbeeld met de gitaar in 'By And By' en met gastzangeressen op 'See Me Trough', om het gevaar van eentonigheid vakkundig te elimineren.

Por Cada Nube staat als een huis en het enige manco is dat het album veel te kort is om echt een album genoemd te worden. Acht tracks is echt te weinig. Maar waar in kwantiteit ondermaats wordt gepresteerd, wordt dat kwalitatief goedgemaakt.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Bing Ji Ling Label:Bertus
Cover Giant Tiger Hooch - 76

Giant Tiger Hooch - 76 "R&B orkest uit Mokum: een kleine dikke Indo, een kale dunne Indo, een...