RECENSIE: Nueva Manteca - Live!

Nueva
recensie cijfer 2014-01-08 Een kwarteeuw heeft Nueva Manteca erop zitten. Dat is reden genoeg voor een bijzondere release; een live dubbelalbum. Het opvallende is dat het Nederlandse Latin-jazzcollectief ervoor heeft gekozen om naast het uitbrengen van een recent optreden, ook een opname uit 1994 van de plank te halen. De band eert hiermee haar eigen geschiedenis. Bovendien toont Live! aan dat er qua enthousiasme en muzikaal vernuft weinig veranderd is in al die jaren. Zuid-Amerika lijkt voor twee uur binnen handbereik te zijn.

De recente opname is gemaakt in het Bimhuis, hét Amsterdamse jazzpodium. De opzwepende percussie maakt de muziek van Nueva Manteca uitermate dansbaar. Hierop soleren de blazers, gitarist Ed Verhoeff en toetsenist Arno Krijger naar hartenlust. Steeds als het na een solo stil lijkt te gaan vallen, pakt de ritmesectie de draad weer op. Dit concert kent geen zwak moment.

Bewerkingen van nummers uit het oeuvre van Santana vormen de hoofdmoot en ook ‘Oye Com Va’ en ‘She’s Not There’ zijn bekend door uitvoeringen van de Amerikaanse band. Bij laatstgenoemde nemen in eerste instantie de toetsen en gitaar de bekende melodie van de zangpartij over, maar gaandeweg verlaat de blazerssectie zijn dienende rol.

Zo nu en dan pakt iemand echt de hoofdrol en meestal is dat saxofonist Ben van den Dungen. In ‘Europe’ en ‘La Verdad’ toont hij op onnavolgbare wijze zijn vingervlugheid. Samen met twee percussionisten vormt Van den Dungen het trio dat deel uitmaakt van beide bezettingen. Ook in 1994 bezat hij zijn grote klasse al.

Het tweede schijfje bevat een opname van het radioprogramma Tros Sesjun, opgenomen in Laren. In ‘Seven Steps To Heaven’ zit weer een technisch perfecte solo van Van den Dungen. Vervolgens doet de trompettist dit overigens nog eens dunnetjes over. Ook hier is de opnamekwaliteit uitstekend. Het publiek is niet storend aanwezig, zoals bij andere live-albums soms wel het geval is.

De voormalige timbales-speler van Santana, Orestes Vilato, was de special guest in 1994. Hij treedt meerdere malen op de voorgrond en dat leidt af van waar Nueva Manteca zo goed in is. Zijn getrommel vervalt gaandeweg in eentonigheid, zoals in het afsluitende nummer van Chick Corea. Het is een klein smetje op hetgeen waar Nueva Manteca ons op heeft getrakteerd ter ere van zijn 25e verjaardag. Dat er nog veel mogen volgen.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Nueva Manteca Label:JWA Jazz records
Cover Spycker - Voted Away

Spycker - Voted AwayDe Amsterdammer Michiel Omtzigt is als muzikant actief onder de naam Spycker...