RECENSIE: Maria Mena - Weapon In Mind

Mena
recensie cijfer 2013-10-10 Oei! Dat is schrikken, waar is de zo lieflijk klinkende aard van het beestje? Het was het eerste dat er door het hoofd schoot bij het horen van ‘Fuck You’, de eerste single van Weapon In Mind. Het nieuwe album van Maria Mena. Voor wie denkt dat de Noorse blijft teren op het vertrouwde recept van mooie ballades met melodieuze zanglijntjes is er slecht nieuws. Na haar laatste album Viktoria wilde ze wel eens iets anders proberen dan men van haar verwacht. Je horizon verbreden heet dat dan zo mooi.

De zangeres die al op haar vijftiende debuteerde en inmiddels al aan haar zevende album toe is heeft hiervoor de hulp in geroepen van verschillende hiphop producers in Noorwegen. En nu niet meteen afhaken omdat je vreest dat Mena haar ziel aan de hiphopduivel heeft verkocht. Samen met haar vaste producer Martin Sjølie en natuurlijk haar persoonlijke teksten komt het team tot een verrassende popplaat die lang niet zo zwaar beladen is als normaal.

Hoewel, de aanleiding tot het schrijven van ‘Fuck You’ was niet al te positief. Na het lezen van negatieve internetberichten over haar persoon dacht ze ”Fuck You!” en de toon was gezet. Het tekent de fase waarin Mena zich op dit moment bevindt. Ze is na zeven albums van gekwelde puber veranderd in een zelfverzekerde vrouw die staat voor wie ze is en wat ze doet. De boodschap van Weapon In Mind.

Ondanks deze voorbode opent Weapon In Mind lieflijk en melodieus als altijd. De stem is natuurlijk vertrouwd, maar dan is daar ineens de schreeuw. Het zijn de break en vervolgens de effecten over Mena`s stem die ‘Interesting’ een interessante en veelbelovende toonzetter maken.

Waar ‘Fuck You’ de luchtige opening volgt, verandert de toon drastisch bij het duister startende ‘All The Love’, dat bovendien doorspekt is met lagen synthesizers. Het levert dansbare electropop op, die ondanks het intro een liefdevolle lading bevat. Met het krachtige, vinnige ‘You`re All Telling Stories’ doet Mena dit nog eens zeer overtuigend over, mede door een dominant `90`s synthesizerloopje dat zeer goed smaakt. Het maakt het een van de betere songs van de plaat.

Toch ontkom je bij Maria Mena niet aan intieme ballades die op Weapon In Mind vooral sporen van geluk herbergen. Neem bijvoorbeeld het mooie liefdevolle ‘I Love You Too’ of het ontwapenende ‘I`m Only Human’. Tussen de ballades en de dansbare songs kleurt Weapon In Mind door sterke opgewekte popsongs als ‘You Make Me Feel Good’, ‘You Hurt The Ones You Love (I Don`t Believe That)’ en ‘Madness’.

Weapon In Mind is een spannende, gevarieerde plaat die door de schitterende zangstem van Mena vertrouwd voelt en door de productie en verschillende stijlen bijzonder fris klinkt. Hiermee zorgt het zevende album voor een welkome afwisseling op het sterke oeuvre van Maria Mena.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Maria Mena Label:Sony Music Entertainment
Cover MGMT - MGMT

MGMT - MGMTIn 2008 debuteerde MGMT met het album Oracular Spectacular , dat in de...